Guldkorn

Alla inlägg under oktober 2008

Av Schrink - 9 oktober 2008 21:46

Ja, då har ytterligare en för mig okänd författare fått Nobelpriset i litteratur. Le Clézio verkar dock inte så svårtillgänglig som vissa tidigare vinnare, t.ex Doris Lessing som vann ifjol. Le Clézio fick även årets Stig Dagerman-pris, är 68 år gammal och kommer från Frankrike. Jag hade hoppats på Joyce Carol Oates - har faktiskt läst några av hennes böcker.

Av Schrink - 9 oktober 2008 18:58

Det är så ruggigt väder idag i Umeå så det är lika mörkt som i december. Fick ha tända lampor hela dagen. Nu på kvällen gör det väl mindre, man kan tända lite ljuslyktor, men än ska det väl ändå inte bli vinter.

Av Schrink - 9 oktober 2008 11:56

Det blir ingen Kristian Luuk i 2009 års melodifestival, vilket jag tycker var klokt. Inte för att han inte gjort ett bra jobb utan för att det måste förnyas. Hoppas de satsar på en modernisering.

Av Schrink - 9 oktober 2008 07:03

Jobbar med extrauppgifter hela denna vecka. Det innebär att jag inte kommer hem i tid, arbetar egentligen 75%. Sen är jag så pass trött när jag kommit hem att det liksom förfaller här hemma. Maken har en tendens att aldrig se sånt och dessutom är han förkyld och sonen, som går första året på naturprogrammet, har prov. Han har varit extremt trött på skolan så jag har satsat rätt mycket tid på att hjälpa honom med studietekniken. Han ligger och läser och lyssnar på musik och ser på film samtidigt som har sköter SMS-hanteringen (som är ganska aktiv) och sen blir han sur när han efter fem till tio timmar inte kan det han läst. Men nu har det gått på två timmar eftersom vi suttit ensamma (ja, SMS-andet är omöjligt att pausa) i köket och gått igenom kemin. Nu är det väl så att jag kanske inte orkat engagera mig fullt lika mycket om det gällt samhällskunskap men kemi var mitt absoluta favoritämne i skolan och det är så kul att få repetera gymnasiekursen. Nu vet jag vad van der Waals-bindning är igen. Vad det nu ska vara bra för.

Av Schrink - 8 oktober 2008 18:22

Har aldrig varit med om maken till svängig börs, först ner sju procent, sen upp på plus och sen pang...slutade på mer än sex procent ner. Bra att räntan sänktes, jag tror det behövs för att inte allt ska stagnera. Stackars alla som har hus ute till försäljning, det är nog inte så många som köper hus i dagens läge. Dels får nog inte alla låna längre, sen vill man nog vänta eftersom det talas så mycket om stora prisfall på bostäder.

Av Schrink - 7 oktober 2008 22:00

Intressant hur svensk TV producerar en deckarserie som Främmande fåglar, många logiska kullerbyttor förtar den lilla spänning det kan bli när en normallång bok blir fyra avsnitt. Ett ex är när polisen går in i ev smittat hus har polisen som står ute munskydd men de som går in (antagligen de som har repliker) är utan. Nog var boken bra mycket bättre.

Av Schrink - 7 oktober 2008 14:44

Peter Robinson är en av mina favoritförfattare. Alla hans deckare om Alan Banks har varit bra, vissa helt briljanta. Sätter nu tänderna i hans senaste och återkommer när jag vet mer. Kall som graven heter den i alla fall.

Av Schrink - 7 oktober 2008 07:11

Marianne berättar om hur hon växte upp inom Jehovas vittnen i Norge, hur hon redan vid några års ålder började tränas i att föra dialog, hur hon började döpa sig själv i badkaret när hon gjort något dumt, t ex firat födelsedag, gjort julpyssel i skolan. Problemen ökade med stigande ålder.

Boken ger en gripande skildring av en liten flickas uppväxt fylld av rädsla och en känsla av att alltid misslyckas. Betyg 6/7


Jag anser mig vara en religiös person, men jag har sett hur personer far illa inom Jehovas vittnen, t ex en kamrat till ena dottern som i åk 9 helt plötsligt inte fick följa på skolresa trots att hon lovats, bara för att hon bråkat med lillebror, hur min äldsta dotters första sambo uteslöts när de flyttade ihop (då hade föräldrars missbruk, misshandel och en hel del annat passerat utan uteslutning av modern) och jag har sett människor bli psykiskt sjuka, eller åtminstone försämrade i sin psykiska sjukdom på grund av vad Jehovas vittnen står för och vittnar om.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards