Guldkorn

Alla inlägg under oktober 2010

Av Schrink - 31 oktober 2010 21:48

Mycket av tjusningen med Torgny Lindgren är hans talboksuppläsningar. Här har han åstadkommit något av en memoar-berättelse. En blandning av humor och allvar som det varit i de böcker jag lyssnat på tidigare. Även om Dorés bibel enligt min mening är hans bästa bok så är den här inte alls dum, trevlig avkoppling faktiskt och kan rekommenderas. Innehåller allt från kopplingar till hans tidigare alster till Sovjetunionens mastodontuppvaktning på Tomas Manns begravning.

Betyg 5/7

Av Schrink - 30 oktober 2010 09:43

  Det här kan väl kallas ett social network, alltså det som finns på bilden. Nu handlar filmen om ett något större och mer formaliserat social network nämligen Facebook, en av internetvärldens giganter. Filmen handlar om hur det startade, växte och hur konflikter och intriger ganska snabbt tog över. De två grabbarna som startade allt blev fiender. Om historien i filmen överensstämmer helt med verkligheten vet jag inte men det ska i alla fall finnas en sann grund.

Filmen har ju haussats ganska mycket och förväntningarna var väl rätt högt ställda. SÅ bra var inte filmen, jag tycker nog den var tämligen medelmåttig med inte bara lysande skådespelarprestationer. Betyg 6/10

Av Schrink - 29 oktober 2010 14:33

Jag tror minsann att jag och min man varit mer nervös idag än vår son trots att det var han som skulle genomgå den själs-omvälvande uppkörningen för körkort. På jobbet blev det tal om uppkörningar och det är märkligt vilka detaljerade minnen de flesta har av denna extremt ångestfyllda händelse i de flestas liv. Vi har en hel del omkörningar i vår familj. Jag och min mans barn där jag inte står för moderskapet har klarat vid första försöket, övriga har fått göra omkörning minst en gång. Min äldsta dotter hade nog den tyngsta färden till körkort. Hon var så nervös andra gången att hon grät innan hon hunnit starta bilen, sedan blev hon sjuk och fick inte göra uppkörning på ganska länge, tung tid när man är i det åldern. Men nu har hon ju haft körkort i mer än ett decennium och kan säkert skratta åt det som då var riktigt jobbigt.


Nåja, nu får vi se om vi hinner glömma hur makens bil ser ut för jag skulle tro att vår son kommer att sitta bakom ratten hela höstlovet.

Av Schrink - 26 oktober 2010 19:13

Det är faktiskt några bra låtar bland topp 20 i webbjokern. Bäst är 209, Life like tango. 124 och 286 är också bra och 204 växer nog efter några lyssningar. För övrigt är det några till som är uthärdliga ("OK"), 142, 254, 272, 255 och 118.


Men en av de bästa åkte ut redan i första sållningen, men alla är ju inte lika förtjusta i "hembygdspop" som jag är.


Imorgon blir de 20 och en av mina favoriter, 286 hänger lite löst så det blir ju intressant att se om den hänger kvar några dagar till. Sen tycker jag det har dragit ut på tiden med info om övriga låtar som ska vara med i Mello.

Av Schrink - 22 oktober 2010 19:46

Vi fick detta zinfandelvin av yngsta dottern. Vi åt det till kryddig kycklinggryta. Lite tunn doft men ganska fyllig smak och god eftersmak. Framför allt känner man bär och vanilj (jag är ju inte så fantastiskt bra på att urskilja smaker och nyanser) och det är ett klart köpvärt vin. Betyg 7/10

Av Schrink - 21 oktober 2010 23:39

Det låter rejält vidskepligt men både jag och mina barn sover sämre när det är fullmåne. Kanske finns det lite lite varulvsblod i oss. Undrar om nån gjort en riktig vetenskaplig studie på fullmånens inverkan på människan.


För övrigt har jag pendlat mellan jätteglad och ilsken idag. Fick snabbt biljetter till mello-finalen, rad fyra--- trodde jag. Det visade sig när jag betalat och skulle extrakolla att det var entre fyra men rad 24. Nu är det ju inte så usla platser heller men det är ju inte i fronten precis. Kommer nog att ha lite koll på om det säljs nåt riktigt bra (men då är det ju det där med oron över biljettfusk och sådant).


Har inte läst ett ord på flera dagar nu trots att jag har Strindbergs stjärna till låns. Har bara inte orkat. Men det är ju helg snart och kanske månen sakta krymper mot halvmåne och då kan jag nog sova lite bättre.


Vi har i alla fall smygprövat årets årgångsblossa som är Saffran. Mycket bättre än fjolårets flopp.

Av Schrink - 19 oktober 2010 15:16

Jag har ännu inte hört alla låtar, inte ens de 100 som gått vidare. Det är otroligt dåligt generellt, mycket sämre än ifjol. Men jag har hittat en riktigt bra låt (jag måste erkänna att jag lyssnat på alla från Västerbotten). 245 håller faktiskt hela vägen. 155 och 286 är också ok från VB men 286 skulle ha vunnit på en tydligare refräng.


Av topp tio är ingen riktigt bra, 240, 185, 255 och 124 är väl ok. Av de som ligger närmast att åka ut (plats 41-50) är 274, 179, 195 o 188 ok, bäst där är dock 155. Av de tio som ligger strax nedanför strecket finns ingen som är värd att nämna.


Vi får väl se om jag orkar med alla när det bara är femtio kvar. Den usla hemsidan spelar ju stor roll, det tar lika lång tid att ta sig mellan låtarna som att lyssna på dom. Har Björkman gjort hemsidan själv eller...

Av Schrink - 19 oktober 2010 14:16

Rättsläkaren Ella Andersson är huvudperson i den här deckaren. En man hittas och det är uppenbart självmord. Men Ella känner sig inte säker och börjar undersöka för att hitta alternativa förklaringar. Hon har också andra funderingar. Hennes far omkom i en brand när hon var sex år gammal men nu hittar hon en möbel på en auktion och hon känner sig säker på att den skulle ha försvunnit i branden. Hennes efterforskningar leder henne bland annat till Frankrike där hon får oväntad information.

Boken börjar mycket bra men håller inte samma nivå hela vägen. MEn det är en ok deckare ändå, betyg 4/7

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards