Guldkorn

Alla inlägg under januari 2008

Av Schrink - 30 januari 2008 19:17

Ond aning är en thriller med lite (ganska mycket) övernaturliga inslag. Sandra Bullock spelar  huvudrollen, en kvinna vars man omkommer i en bilolycka. Eller--- hon vaknar varje morgon utan att veta vilken dag det är. Jag gillar såna här filmer, den var riktigt bra. Sen gillar jag Sandra Bullock också. Betyg 8/10

Av Schrink - 29 januari 2008 10:52

Anthony Hopkins och Ryan Gosling är lysande i den här deckaren /thrillern. Spännande historia om en man som skjuter sin fru och sedan försvarar sig själv i rätten. Betyg 8/10

Av Schrink - 29 januari 2008 10:48

En mordbrand, en försvunnen man och polisen Elina Wiik som inte är omtyckt av alla sina kollegor. Uppläsningenär inte den bästa, alltför långa pauser, men boken är hyfsad. Ingen sån där man minns månader efter, inte nåt magkittlande men ändå. Elina är sympatisk. Har tyvärr läst böckerna i fel ordning och det förtar väl lite av den sociala strimman men ändå. Betyg 4/7

Av Schrink - 27 januari 2008 23:08

Michael Moore överdriver givetvis i sina filmer, men om 25% stämmer är USA ett u-land på många vis. Sjukvård ska vara till för hela befolkningen, givetvis, som det ju ändå är i större delen av västvärlden. En sån här film går inte riktigt att betygssätta, men den är riktigt sevärd. Jag har inte sett Fahrenheit, men blev sugen på att se den för den här var bra. Jag hoppas att den svenska sjukvården inte går den här framtiden till mötes.

Av Schrink - 26 januari 2008 09:37

Det här är en av Agatha Christies klassiska pusseldeckare. Jag har läst den för länge sedan, men den var lika bra nu. Egentligen gillar jag Miss Marple bättre än den något självgode Poirot, men själva upplägget i denna mordgåta är svårslaget. Jag läser mest moderna deckare där det finns en större eller mindre portion vardagsrealism, men det är kul att nu och då ta sig an en klassiker (nu talar jag INTE om klassiker i bemärkelsen tunga, mörka romaner med alltför pretentiösa målsättningar, inte minst språkmässigt). Betyg 6/7

Av Schrink - 25 januari 2008 21:16

Ätit taco-buffé på Balder tillsammans med man och (halvvuxna) barn. Det var ganska bra buffé, men vi fick vänta alltför länge på rena bestick. Rätt mycket folk. Tycker dock att buffén på Droskan är snäppet bättre (men där är det stängt just nu).

Av Schrink - 25 januari 2008 21:12

Har köpt en hög rea-DVD, bland annat Mrs Henderson presents. Den handlar om en nybliven änka (Dench) som vill ha en hobby. Hon köper en nedlagd teater och öppnar en show med hjälp av en regissör (Hoskins). Det är väl inte nån tiopoängare men en ok film. Judy Dench är ju alltid jättebra, så typiskt brittisk. Betyg 5/10

Av Schrink - 23 januari 2008 15:08

Jag blev förvånad (positivt) av Madam Terror, den senaste av Guillous böcker om Hamilton. Jag som inte riktigt gillar Guillou annars. Hade väl därför högre förväntningar på Fienden inom oss. Och den började rätt bra. Men han är inte bra på personbeskrivningar, det blir ytligt och meningslöst och jag kommer hela tiden på mig själv med att fundera om Guillous syn på sig själv och läser in det i rollfigurerna. Mitt fel, jag vet, men det här håller inte hela vägen tyvärr. Betyg 3/7

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards