Guldkorn

Alla inlägg under juli 2011

Av Schrink - 25 juli 2011 22:02

Vi gick på bio ikväll, en helt full biosalong. Filmen handlar om förberedelserna till ett bröllop, vänskap, flygrädsla, allt med mycket humor men mitt i alltihop även viss tragik. Jag har lite svårt för filmer där det blir tragikomiskt men det här är ändå bra och sevärt. Betyg 7/10

Av Schrink - 24 juli 2011 21:35

Arne Dahl hat varit en av mina deckarfavoriter. Men förra boken, Elva, tyckte jag verkligen inte var nåt att hänga i julgranen. Men alla kan ju ha en svacka så jag såg fram emot denna nya bok där Paul Hjelm blivit chef för en hemlig Europok-avdelning. Han är sambo med Kerstin Holm som fortfarande jobbar i Stockholm.En person dödas och har ett meddelande uppstoppat i rumpan, ett meddelande med direkt hänvosning till Europolgruppen. Det handlar om pengar, miljön, att skinna fattiga länder m.m Spännande? Nä. Kanske har helgens vedervärdigs händelser i Norge påverkat mig men Dahl var bättre när A-gruppen var som mest aktiv. Betyg 3/7

Av Schrink - 21 juli 2011 23:50

Vi är ju lite av HP-fanatiker hela familjen och nu had äntligen jag pch min ma sett sista filmen. Jag kan direkt säga att det inte är värt de extra pengarna att se den i 3d, det är få effekter av det slaget. Men effekterna f ö är lysande, Radcliffe är inte fullt så dålig som i några av de tidigare filmern? Men den ,ysande stjärnan i denna film är Ralph Fiennes som spelar Voldemort. Även om boken är så mycket bättre kan jag inte annat än ge 10/10 för det är ett mycket bra avslut på en tio år lång filmresa som började hösten 2001 när jag och Niklas köade för premiärbiljetter på numera nedlagda biografen vid Ultra. Och Sagan om ringen kommer inte i närheten av HP-serien. Nu är det bara Angela av familjen som ännu har kvar denna godbit.

Av Schrink - 21 juli 2011 08:47

Först och främst verkR författaren vara en person med intressant och brokig bakgrund. Politiker, adlad, dömd till fängelse är väl några russin ur hans historiska kaka. Boken, som är lysande, handlar om en man som efter att ha friat till flickvännen firar detta med henne och hennes bror. På krogen finns också tre upper class-killar och en av dom blir intresserad av Beth, flickvännen. Det blir bråk och Beths bror blir ihjälstucken med kniv. Det finns flera vittnen om att hennes blivande man höll i knjven och han döms till fängelse. Nu följer en lång kamp för att, om möjligt, få upprättelse.Jag brukar inte gilla att lyssna på böcker med långa donstolsförhandlingar men blev alldeles trollbunden av den här historien. Det blir faktiskt ytterligare en 7/7 detta året. Och ikväll ska jag äntligen få se sista Harry Potter-filmen för nu är vi hemma från semesterresan.

Av Schrink - 18 juli 2011 19:29

...efter en härlig vecka på en riktigt trevlig semesteranläggning på Sicilien. Jag håller på med en ruskigt bra bok, hunnit halvvägs. Jeffrey Archer, Dömd till fängelse. Återkommer med ett betyg men som sagt, mycket bra hittills. Påminner lite om Nyckeln till frihet. Nu är det middagsdags.

Av Schrink - 17 juli 2011 19:01

En man kommer hem efter långvarigt arbete i Japan. Hustrun är väl inte lika glad att han kommer. Det dröjer inte många dagar innan man hittar frun och en man döda i parets villa. Mannen är så massakrerad att det försg inte går att fastställa om det är maken. Rwine Beyolfson läser och han är bra. Boken är bra också, till en början, men det blir föe utdraget i slutet och sånt är inte min förtjusning. Men ändå... 4/7

Av Schrink - 14 juli 2011 11:55

Jag vill först påpeka att jag hållit på med boken i flera dagar vilket splittrar. Dessutom är det 38 grader i skuggan så man är lite matt och okoncentrerad. Men Hill ställs inför frågan om en kvinna i hotellets hisschakt ramlat eller knuffats, olycka eller mord. En person döms för vållande till död men sedan dör ytterligare en kvinna samma hotell och då blir det ju lite komlicerat. Det verkligt störande är att man verkar tro att SSRI, antidepressiva, är så verkningssamt att man kan blanda lite i godis och så går folk och är saliga. så verkningsfulla läkemedel finns tyvärr inte.Storyn är väl i övrigt ok, ovanligt bra uppläsning för att vara för synskadade. Betyg 3/7

Av Schrink - 12 juli 2011 21:42

Det blev lite av en varmchock för oss trots att vi är ganska förtjusta i sol och sommar. Vi hade glömt det allra viktigaste - vattnet, när vi gick de trehundratusen trappstegen ner till havet. Vi tog oss nästan inte upp igen. Faktiskt. För övrigt hat vi ju helpension, vet inte om det är bra eller inte för det är ganska god mat, och mycket av alla sorter. Sen är det fritt fram med vinet, som dock (kanske tur) inte är av allra högsta kvalitet. Vi gör nog en tidig kväll, vi klev ju upp fyra i morse och är lite möra. Imorgon ska vi njuta av solen och jag hoppas kunna lyssna klart på Nattportieren som just nu finns i min ipod.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards