Guldkorn

Alla inlägg under december 2010

Av Schrink - 30 december 2010 12:29

Det här året har vi sett galet mycket dansk deckare och de är alla så otroligt bra. Mordkomissionen hade vi faktiskt inte sett tidigare, Livvakterna, Brottet. Men danskarna kan även göra humor och bland det roligaste under året var Livet pa Larkevej. Men den kanske bästa serien har varit Lark rise to Candleford, tredje säsongen var det och det ryktas om att det blir en sista säsong med sex avsnitt.

Av Schrink - 30 december 2010 12:18

Jag har läst ovanligt lite böcker under hösten, jobbet har liksom sugit ur mig all ork och då blir det hellre film. Men 81 böcker har jag ändå tagit mig igenom, två fullpoängare och ganska många 6/7-böcker. 1. Grannen av Dan Buther är ohptad etta, en extremt spännande bok..2. Pansarhjärta av Jo Nesbö fick också full pott även om Snömannen var bättre..3. En nästan vanlig man.av Dan Buthler..4. Paganinikontraktet av Lars Kepler. Mycket bättre än första boken..5. De ensamma av Håkan Nesser. Han lyckas skapa deckare och humor i en och samma bok...Plus dessa fem som får dela sjätteplatsen.?.En sannolik historia av Karin Alvtegen?.Darling Jim Av Christian Mörk?.Drömmen förde dig vilse av Anna Jansson ((hennes bästa)?.Spiggen av Erik Thulin?.I grunden utan skuld av Viveca Sten?.Även dessa var bra:Nefilim av Åsa Schwarz?..blodläge av Johan Theorin?.förlåt min vrede av Dan Buthler?.bittrare än döden av Camilla Grebe

Av Schrink - 30 december 2010 12:09

Ja, nu blir det inga fler biofilmer i år. 33 filmer har jag sett (om jag inte glömt skriva upp nån vilket händer). Som vanligt är det lättast med bästa och sämsta filmer.1 Inception..2. Harry Potter and the deathly hallows..3. Due date..4. Beck, levande begravd..5. Himlen är oskyldigt blå (oväntat bra)..6. Drsktränaren (ursnygg 3d)..7. Shutter island......och 2011 börjar med några möjliga toppar, Fockerfilmen t.ex Vi ses i biomörkret.

Av Schrink - 30 december 2010 11:12

Så intressant. Jag roar mig med att plocka ut årets bästa filmer och inser att jag glömt att skriva upp den allra bästa. För nog är Inception bäst, dels skådespelerier, dels ursnyggt gjord och dels väldigt genomarbetad plot som man inte släpper när filmen är slut. En dröm i en dröm i en dröm...eller. Betyg maximala 10/10

Av Schrink - 24 december 2010 10:18

Det verkar bli en gnistrande vit julafton och det är länge sedan.

Av Schrink - 24 december 2010 10:13

Ja igår såg vi den här fortsättningen på kultfilmen Tron. Boxleitner är med på ett hörn, det hade varit roligt om han fått ta lite större plats. Fadern försvann 15 år tidigare, nu har sonen, huvudrollsinnehavaren, fått upp ett spår. Fadern kanske har försvunnit in i den digitala världen. Min dotter tyckte det var estetiskt tilltalande, själv fokuserade jag mest på hur bra 3d var (inte bra) och storyn (litenlöjlig även om vissa delar var bra). Betyg från mig 4/10

Av Schrink - 21 december 2010 23:18

...av Jonas Jonasson. Jag har dragit mig för att läsa den här boken, trodde inte på den. Men så var set nån på jobbet (flera faktiskt) som bedyrade att den var bra. Han fyllde hundra och ville inte vara med på servicehusets kalas, det är vörjan på en historia med action både i dåtid och nutid. Han blev tidigt faderlös och hamnade av olika slumpartade skäl hos många stora ledare runt om i världen. Lite Forest Gump. Boken ÄR faktiskt läsvärd, trevlig lyssning (björn Granat) under julstöket. Betyg 5/7

Av Schrink - 18 december 2010 09:59

Efter en tung vecka tog vi igår fram Amaronevinet som legat och väntat på oss. Tenuta sant antonio 2006 för 249 spänn. Problemet var vara att vi inte hade så stor ork med maten, vi rotade i skåpen och hittade en köttkonserv från ö&b. Den värmde vi i mikron, till det uppvärmd mandelpotatis från torsdagen. Så kontentan av det hela blev en kanske lite FÖR frugal middagsmat till ett så pass smakrikt (och ändå förhållandevis dyrt) vin. Amaronevinet var gott men inte alls det godaste jag smakat och det är tveksamt om det är värt pengarna. Betyget får därför stanna på 5/10 även om en god stek eller oxfile säkert skulle ha förhöjt smaken.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards