Guldkorn

Alla inlägg under juni 2011

Av Schrink - 29 juni 2011 19:29

Det kanske är ledighet som varit vädermässigt vältajmad men jag blev smått lyrisk över den här historien. Polisen Karin får ett fall i Marstrand, en kvinna och ett spädbarn hittas döda i en myr. Detta blir dock en bisak i historien, där mycket kretsar kring en familj där två syskon har olika åsikter om en husförsäljning. Vi får oclså lära känna Agnes som levde i trakterna på 1800-talet. Historierna vävs förstås ihop på ett sätt i den här medryckande och spännande romanen (som jag inte tänkt läsa för historiska romaner är inte min bag-of-tea). Betyget blir faktiskt 7/7. Läs den.

Av Schrink - 28 juni 2011 23:44

Under tiden jagvfixat lite i trädgården (de sålde buskar för halva priset igår) lyssnade jag på ytterligare en Afatha Christie. Miss Marple är på semster i Karibien. En äldre man hittas dös och i vanlig ordning är det ett begränsat antal möjliga mördare. Inte nån av hennes bästa böcker (av vilka jag nyligen läst att det sålts ofattbara 4 miljarder stycken), betyg 3/7.har nu börjat på Ann Rosmans senaste, verkar lovande.

Av Schrink - 26 juni 2011 20:52

Jag tror det här var första deckaren jag läste. Det är lääänge sen. Så nu har jag lyssnat på den igen, en gammal utgåva med Helge Skoog som uppläsare. 


Det här är väl pusseldeckarnas pusseldeckare. Tio personer har fått brev och kommer av olika orsaker till den ensligt belägna ön. Det visar sig att all kommunikation med omvärlden är avskuren och sedan börjar de trilla av pinn, en efter en. 


Av den här deckartypen är det ju en klar sjua men deckargenren har utvecklats ganska mycket så idag blir det inte SÅ högt betyg. Men 5/7 är den nog fortfarande värd.

Av Schrink - 25 juni 2011 20:45

Kallentofts böcker om fd alkoholiserade polisen Malin har blivit mer spännande. Den här är upplagd på samma sätt som tidigare, med offret som på nåt sätt kommuniserar med Malin. 

Malin har vid sidan om sina ordinarie uppgifter i flera år gjort efterforskningar kring den tysta Maria som hittades mentalt död. Nu får hon vetskap om en liknande historia med en ung kvinna som finns inom psykiatrin. Man hittar också en mördad kvinna och ögonen faller på en gammal studentgrupp från Uppsala. 


Jag gillar spännande deckare, men jag måste säga det här är på gränsen till vad jag klarar av. Det är riktigt obehagligt faktiskt. Men spännande. Betyg 6/7

Av Schrink - 19 juni 2011 21:35

Pernilla Andersson var förband. Hon är väldigt charmig, tyvärr var väl inte musikutrustningen synkad mot hennes röst så ljudet var inte ok. Eagles har ju hållit på länge men håller mycket bra. Det var inte nån av mona stora ungdomsidoler men de har ju mängder av låtar man sjungit o lyssnat på, Hotel California, Desperado, Heartache tonight tex. En man som satt just framför mig verkade se sitt livs idoler, han grät sig genom hela konserten. Vad härligt med de som lever sig in så. Regnet höll sig nästan borts, vi hade dessutom platser precis innan taket slutade så vi är väligt nöjda. Betyg 7/10

Av Schrink - 16 juni 2011 21:33

Förhandvisning på nya svenska filmen Kronjuvelerna. Inget att kasta sista slanten på måste jag säga. Pojken sospelar Jesus (med accent på u) var charmig, tjejen som spelar kvinnliga huvudrollevar bra men annars...urk vilka skådespelarinsatser. Särskilt Björn Gustavsson var inte bra. Och historien var ett mishmash av allt möjligt. Sån där patetisk humor blandat med tragik. Betyg 3/10, främst för de två skådisarna jag nämnt. Annars lägre betyg

Av Schrink - 12 juni 2011 17:10

Jag bara älskar denna deckarserie. Intressanta huvudfigurer och spännande hela tiden. Det är nog så nära "gluckangst" som man kan komma (för er som är lite bevandrade med psykiatrisk vokabulär). På Carl Mörcks skrivvord dyker det upp en ny mapp, ingen vet varifrån dem kommer och den handlar om ett mord som redan är uppklarat. Men det mystiska uppdykandet gör att Carl och Assad inte kan lpta bli att kolla lite. Sen får Carl en ny medarnetare (mot sin vilja), en nästan färdig polis (kuggade på uppkörningen) som heter Rose och som jobbar som sekreterare. En grupp elever på en internatskola hamnar i centrum, psykopatin flödar friskt och det här är ett måste för deckarälskaren. 7/7

Av Schrink - 9 juni 2011 22:56

Anne Holt har skrivit den här deckaren tillsammans med sin bror och det är en bättre bok än den förfärloga 1222 över havet som kom för några år sedan. Det handlar om inopererade hjärtstimulatorer, eller rättare sagt om manipulation med sådana. Två personer dör precis två dygn efter operstionen, två läkare börjar undersöka vad som hänt. Anne Holt har väl aldrig varit nån stor favorit men det här är en helt ok deckare, betyg 4/7

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards