Guldkorn

Alla inlägg under november 2007

Av Schrink - 26 november 2007 21:14

Cassandras dröm är Woody Allens nya film. En del av hans filmer har varit riktigt dåliga i min smak. Den här är nog en av hans bättre. Den handlar om två bröder (Ewan McGregor och Collin Farrell) som behöver pengar, en pga spelmissbruk, den andre pga stora affärsdrömmar. De har en släkting (Tom Wilkinson) som har pengar, men han vill ha en motprestation... Både rolig och tragisk film,  som både jag och min 15årige son gillade. Betyg 7/10

Av Schrink - 22 november 2007 21:02

Sett Hur tänker hon, en monolog med Johan Reborg. Reborg är nog Sveriges roligaste man (enligt min åsikt), han är helt underbar i Hotelliggaren. Men det här blir för mycket, långdraget o inte så roligt. Betyg 4/10

Av Schrink - 21 november 2007 20:35

Filmen Michael Clayton är alldeles för seg och splittrad i början så jag hann fundera om jag skulle orka hålla mig vaken. Men sen växte filmen mer och mer. Tom Wilkinson, som spelar en manodepressiv chef som slutar ta sin medicin, är lysande (OBS Han är även med i kommande Woody Allen-filmen Cassandras dream, förhandsvisning nästa onsdag). Historien knyts ihop mer och mer och blir riktigt spännande på slutet. Så ofattbart nog blir betyget ganska bra, 7/10. Hade blivit ännu bättre om inledningen inte spretat så mycket.....


Nu ska jag fortsätta med Harry Potter-boken.

Av Schrink - 20 november 2007 15:46

Karin Alvtegen har ju skrivit flera deckarliknande böcker, alla börjar på S. Jag var väl inte så imponerad av Saknad och Skuld. Skam tyckte jag var riktigt bra, men har ändå dragit lite på att läsa Skugga, har prioriterat andra böcker. Nu har jag i  alla fall läst den (lyssnat, annars blir det aldrig tvättat och städat hemma). DEN ÄR BRA. Man får serverat olika personers vinklingar på många års händelser kring en kvinna som var hushållerska åt en nobelpristagare. Mycket bygger på att det alltid finns nåt som hänt som kan förklara en människas beteende.

Betyget blir 7/7, för den här boken minns jag efter mer än en månad, storyn var bra och slutet var inte självklart.


RÖSTA GÄRNA  OM SVERIGES BÄSTA DECKARFÖRFATTARE

Av Schrink - 17 november 2007 08:56

Lyssnat på Jakob Nordensons uppläsning av Diagnos strypt.

EN EXPLOSION I GÖTEBORGS HAMN, EN MAN ALLVARLIGT SKADAD OCH STRYPS SEDAN PÅ LASARETTET. LÄKAREN
ROBERT KRUGER DRAS IN I EN MÖRDARJAKT DÄR FLER HINNER DÖ. SAMTIDIGT ÄR DET NÅGON SOM
RINGER ANONYMA SAMTAL TILL KRUGERS FRU...

Boken är hyfsad, ungegär som Diagnos mord, den tidigare bok jag läst i samma serie. Betyg 4/7

Rösta gärna på Sveriges bästa deckarförfattare

Av Schrink - 14 november 2007 18:52

Lyssnat på en (lite kortare) deckare av Minette Walters, Mordet i Sussex. Handlar om en typ kärlekshistoria mellan en fattig ung man och en något äldre, psykiskt inte helt stabil kvinna som han mer eller mindre tvingas förlova sig med. Mannen träffar en annan kvinna men får då veta att fästmön är gravid (trots att de inte haft sex)... Tja, det är en ganska bra historia men slutet är inget vidare o sänker betyget. Betyg 4/7.


Rösta gärna om Sveriges bästa deckarförfattare

Av Schrink - 14 november 2007 18:44

Såg igår The heartbreak kid med Ben Stiller. En av de kvinnliga rollerna spelas av en ny svensk skådis, Malin Akerman. Skulle tro att hon var ett andrahandsval och att Cameron Diaz var förstahandsvalet (de liknar varann och påminner om varann i sätt att skådespela). Bröderna Farelly har gjort många roliga filmer och man blir inte besviken. Men man måste gilla vulgoskämt för det är gott om såna. Det blir många gapskratt... Betyg 7/10

Av Schrink - 13 november 2007 15:00

Har lyssnat klart på talboken Den fjärde rånaren. Kjell-Ola Dahl är en ny bekantskap, men det här är inte hans första deckare. Efter att ha påbörjat två böcker som var för tråkiga (Passionen av Waltersson och en Paasilinna som jag inte ens minns vad den hette) så var det här en positiv bekantskap. Poliser som går lite över gränsen och är mänskliga, flera mord (eller självmord, olycka,bluff, det tar ett tag att luska ut detta) gör att den blir inte tråkig. Den lyfter väl inte så där så det vänder sig i magen, men jag kommer nog att pröva nån mer K-O Dahl (om än vår svenske namne Arne är betydligt bättre). Betyg 4/7

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards