Guldkorn

Inlägg publicerade under kategorin Resa

Av Schrink - 18 juli 2011 19:29

...efter en härlig vecka på en riktigt trevlig semesteranläggning på Sicilien. Jag håller på med en ruskigt bra bok, hunnit halvvägs. Jeffrey Archer, Dömd till fängelse. Återkommer med ett betyg men som sagt, mycket bra hittills. Påminner lite om Nyckeln till frihet. Nu är det middagsdags.

Av Schrink - 12 juli 2011 21:36

Det blev lite av en varmchock för oss trots att vi är ganska förtjusta i sol och sommar. Vi hade glömt det allra viktigaste - vattnet, när vi gick de trehundratusen trappstegen ner till havet. Vi tog oss nästan inte upp igen. Faktiskt. För övrigt hat vi ju helpension, vet inte om det är bra eller inte för det är ganska god mat, och mycket av alla sorter. Sen är det fritt fram med vinet, som dock (kanske tur) inte är av allra högsta kvalitet. Vi gör nog en tidig kväll, vi klev ju upp fyra i morse och är lite möra. Imorgon ska vi njuta av solen och jag hoppas kunna lyssna klart på Nattportieren som just nu finns i min ipod.

Av Schrink - 19 maj 2011 21:54

Alltås den här dagen har varit lite av en mardröm. Det började bra med bilresan från Umeå söderut. Vi åt sen lunch i Uppsala och hade nästan tre timmar på oss att köra till Värtahamnen för att checka in på båten tull Helsingfors. Vi hade såååå sett fram emot konserten med Dr Hook. Men det var bilköer utanför Stockholm och sen körde vi fel gång på gång på gång. En kvart innan båten skulle gå insåg vi ju vad som skulle hända, vi missade båten. Jag ringde Silja line och det gick inte att boka om, går inga dagbåtar. Vad gör man då när man kört över 60 mil? Vi bokade en restresa till Riga imorgon, bokade hotellrum i Uppsala och körde på vägen dit fel och hamnade på en parkering på Arlanda. Sen hamnade vi på e alldeles för dyr restaurang och så upptäckte jag att visakortet var borta. Efter tre vändor till bilen hittade min man kortet under bilen. Det är en konstig känsla när man väl måste acceptera att..ja, nu har vi missat båten. Jag har så extremt dåligt lokalsinne och har valsat runt i alla möjliga städer men ändå aldrig missat nån avång förr. Vi får hoppas att Ray Sawyer sjunger riktigt uselt nu...nä, de som lyckats ta sig till Helsingfors får säkert en trevlig kväll. Jag och min man har alltid älskat deras musik. Nu får dey vara slutgnällt, imorgpn måste vi vara pigga så vi hittar till frihamnen. Vi åker klockan tio, båten avgår klockan 17. Hoppas vi hinner.

Av Schrink - 11 april 2011 16:02

Här är det tjugo grader varmt och vi har haft sol varje dag hittills. Vi närmar oss nu Italien. Steul med mailadressen av nån anledning, lite trist att inte kunna kommunicera med familjen. Vi hörs

Av Schrink - 10 april 2011 20:54

De verkar ha plockat bort mojligheten att skicka sms och ta emot samtal pa jobbtelefonen nar man ar utomlands. For mina anhoriga: Om nat hander sa ni maste fa tag pa mig sa kontakta Scandorama. Vi har det bara bra, det ar fint vader. Men varen ar nog sen, det var inte gront i Danmark, men nar vi kom over till Tuskland hade det gronskat.

I morgon narmar vi oss Italien.

Av Schrink - 9 april 2011 18:22

Har hunnit läsa nästan två böcker, sett två filmer, löst minst fem japanska korsord. Att resa genom Sverige tar sin tid men man hinner ju varva ner innan den egentliga resan börjar. En del komplikationer därhemma har väl medfört lite smolk i semesterbägaren, men det är som det är. I a f hört att mina två döttrar ska ut ikväll, det låter toppen.

Av Schrink - 4 augusti 2010 21:15

Vi bodde på hotell Villa sunflower 1 i Alanya. Ett för pengarna mycket fräscht (och rent, inga kryp och rejäl städning dagligen inkl disk) hotell. Men betjäningen var så patetiskt dålig att vi till slut bara skrattade åt det. Vi som hade halvpension behandlades som andra klassens gäster och fick vissa dagar inte äta utomhus trots att det var 35grader och ingen aircon inne. Sedan fick vi ljummet vatten, vänta på betalningen upp emot 45 min, snorkig uppsyn m.m Vi åt ute några kvällar trots halvpensionen och där var betjäningen en helt annan. Annars var vädret superbt, nästan för varmt men vi hade bra aircon på rummet. Jag hann läsa ett antal böcker och sen köpte vi givetvis varsinn skinnjacka. Vi blev antagligen lurare, det blir man väl jämt men vi spelade då med i spelet med äppelte, dramatik, låtsas bli förolämpad och gå därifrån och vi är ändå ganska nöjda. Och så har jag köpt två riktigt snygga lyktor som jag ska montera in led-belysning i.

Men som vanligt skönt att vara hemma. Brukar ju dröja nån vecka innan man börjar längta till nästa resa.

Av Schrink - 6 oktober 2009 10:39

Det har varit lite si och så med internetuppkopplingen, men vår Italienresa har fortskridit ändå. Det har varit över 25 grader hela tiden, ovanligt varmt för årstiden.

Sammanfattningsvis var jag alltså i Verona förra måndagen, sedan vinprovning på kvällen. På tisdagen var det dags för ostprovning (det var väldigt intressant att se osttillverkningen och Parmesanostarna är ju betydligt billigare där), rundtitt i Parma och sedan vinprovning (trevligare än måndagens). Onsdag styrde vi kosan till Gardasjön. Vi besökte bland annat ett oljemuseum och fick prova olika oljor (och shoppa, det fanns ALLA sorter och även annat gott som pesto, inlagda grönsaker). Det var väldigt god lunch. Vi var också på en gatumarknad i Lazise. På kvällen åkte vi in till Verona, drack lite mousserat på en bodega, satt sedan och drack rödvin utanför Arenan där en populär italiensk artist som jag aldrig hört talas om. Torsdag åkte vi till Venedig. Där har jag ju varit några gånger tidigare men det är en av världens vackraste städer så den kan man njuta av om och om igen. Åt en makalöst god soppa med skaldjur och vi strosade en hel del i de mindre turistiska kvarteren (och spekulerade i var Brunetti bor). Fredag var det dags för Arquá de Petrarca. Vi kom först till ett litet samhälle där de nog inte är så vana vid busslaster med svenskar. Vi hittade äntligen god torkad frukt på marknaden där. Stoppet var egentligen för att smaka lufttorkad skinka men jag köpte inget. Även denna dag var det vinprovning. i Arguá finns ett bär som inte finns någon annanstans. Bären var rätt goda och vi smakade en god likör också. Eftersom jag köpte ytterligare två viner, Cabernet Sauvigion-viner, så insåg jag att packningen för länge sedan var överfull så jag hoppade över likören.

Fredag kväll skulle det bli pizzafest på hotellet. Pizza kan väl ändå inte ens den hotellrestaurangen misslyckas med...Jodå, det kunde de. Dels var de ovilliga att göra fler pizzor (vi skulle ju få äta hur mycket vi ville), dels blev fyllningarna allt märkligare. Vad sägs om pizza med kalla potatisbitar eller pizza med stekt sallad som enda fyllning utom ost och tomat.

Sammanfattningsvis var resan toppen förutom allt som hade med hotellrestaurangen och hotellpersonalen att göra.