Guldkorn

Inlägg publicerade under kategorin Resa

Av Schrink - 29 september 2009 22:49

Idag bar det av till Parma. Först fick vi en rundtur i en Parmesanfabrik. Det var intressant. Tydligen kan laktosintoleranta äta Parmesan för det innehåller ingen laktos alls. Det var gott och priset ungefär en tredjedel av vad det kostar hemma i butik. Köpte tre olika sorter, en lagrad 24 mån, en 30 mån och en 36 mån. Sedan var det en kort rundtur i Parma och en god lunch med lufttorkad skinka och spenatravioli. På hemvägen var det dags för nästa vinprovning. Miljön var mycket trevligare, vi satt utomhus med kiwi och granatäpple växande runt omkring.

Custoza DOC, ett vitt vin med liten smak, Custoza superiore DOC Ruflesso Donato, något bättre (men jag är ju mer förtjust i röda viner och det var inte lika gott som ett vitt vin jag fick av dotterns pojkvän i sommar). BardolinaoSuperiore DOCG Ruflesso rubino, rött gott vin som jag köpte en flaska av (hade ju köpt sju flaskor kvällen innan och det ska ju transporteras hem också) och till sist Il David Merlot IDG (som de flesta nog tyckte var godast). Vi fick till sist ett glas grappa. Inte värt nämna nästan så dåligt smakade det. ALDRIG GRAPPA

Av Schrink - 29 september 2009 22:42

Igår (måndag) var jag i Verona (min resekompis hade huvudvärk och fick lov att stanna till sängs). Strålande sol och 27 grader är ju inte fy skam. Kyrkor, Julias balkong, utsikt över staden och pizza i parken gjorde det till en mycket trevlig dag. Till kvällen hade resekompisen piggat på sig och vi åkte på vinprovning. Det gäller att hålla isär smakerna (och hålla ihop sinnet) när det kommer fem olika rödviner. Valpolicella classico, ett enklare vin, Valpolicella superiore (längre lagring), Amarone della Valpolicella (mycket gott och smakrikt). Dessutom ett ganska gott dessertvin och ytterligare ett rödvin, I Creari. Jag köpte två olika Amaronesorter, ett 2006 som vi provsmakat och ett 1999 till nåt riktigt festligt tillfälle. Köpte också I Creari. Mycket trevligt förutom maten som väl inte imponerade.

Av Schrink - 27 september 2009 22:46

Vi lämnade Malmö igår morse, åkte genom Tyskland och övernattade i Fulda. Idag har vi fortsatt resan genom södra Tyskland, Österrike och vi kom för några timmar sedan fram till Italien där vi ska bo i en liten ort utanför Verona. Vi har ätit en mycket medioker middag, jag är så trött så golvet svajar så nu blir det till att sova. Imorgon ska vi först till Verona, sedan på kvällen är det vinprovning och middag.

Av Schrink - 29 juli 2009 10:10

Köpenhamn var fint, vi hade rätt tur med vädret. Det är dock ganska dyrt att fara så här över dagen. För tre personer kostar resan över med tåg cirka 600 kr (ännu dyrare om vi tagit bilen), sedan är det riktigt dyrt i Köpenhemn (delvis beror det ju på att svenska kronan tappat enormt mycket mot den danska). Sonens biljett till Metallica kostade dessutom 940 kr. Jag hade ytterligare en biljett men den köpte morbrodern till sonens kompis. Jag hade i och för sig gärna sett Metallica men förbanden Mastodon och Lamb of God är jag glad att jag slapp.

Vi promenerade hela dagen i Köpenhamn, Ströget, Nyhavn m.m Det är märkligt, jag har riktigt uselt lokalsinne ibland. Jag var senaste i Köpenhamn 1983, har varit på två skolresor dit också på 70-talet. Men nog hittade jag direkt från Tåg-centralen till Ströget och Nyhavn.

Enligt sonen var Lamb of God riktigt bra. De hade krånglat sig fram till en plats alldeles vid scenen. Mot slutet av Metallicas framträdande ville benen inte riktigt bära längre så han gick ut. Vi väntade på centralen men missade 24-tåget hem med några minuter. Halv tre stod vi på svensk mark, fick en taxi (som körde fel först) och vi kom inte i säng förrän strax före tre. Lite drygt när vi måste upp åtta och skulle köra över 120 mil. Men det gäller att ligga i när man är på semester. Kl 1 i natt kom vi hem.

Av Schrink - 26 juli 2009 21:08

Efter en lång resa, onda leder m.m är vi nu i Malmö. Imorgon bitti åker vi till Köpenhamn. Det känns faktiskt lite jobbigt, skulle hellre ha farit hem men nu blir det rock istället. Vi har i alla fall lokaliserat var konserten ska äga rum, det verkar ligga ganska centralt vilket ju är bra. Det händer ju att vi går vilse.

Av Schrink - 25 juli 2009 16:40

De sista solningstimmarna spenderade vi idag. Vi har lämnat ifrån oss hotellnycklar, ätit en pizza med kidsen och väntar nu på bussen som kommer snart. Känns lite långt nu att åka i ett dygn, men det brukar ju gå bra när man väl satt sig till rätta. Inga större äventyr idag alltså. Har inte lyckats få kontakt med dom där hemma. Äldsta dottern har jag inte fått svar från på sms eller mail men har chattat med hennes man så de var då friska för två dagar sedan. Man är ju lite extra oroliga nu med flunsan som sprider sig som en löpeld. De far till Bulgarien om två dagar, svärmor fyller jämt och tar med alla barn och barnbarn på semester. Yngre dotterns sambo är sjuk men det är då inte svininfluensan (de har ju annars också varit utomlands och då är ju risken större för smitta än så länge, särskilt om man åkt med flyg).

Av Schrink - 24 juli 2009 18:07

Jag har svettats mer idag än någonsin i hela mitt liv. Efter tre timmar i solen skulle jag och maken gå och köpa dricka. Vi skulle ta en genväg. Det brukar aldrig vara så bra för vi har inte så bra lokalsinne nån av oss. Samtidigt är vi väldigt tjuriga och ger oss aldrig. Så vi gick, diskuterade i varje vägkorsning och hamnade alltmer ödsligt till. Och det fanns ingen väg förutom vägen tillbaka. Hela vägen. Jag måste tyvärr medge att jag dessutom druckit för lite under våra tre solningstimmar så jag låg på stort vätskeminus. Lååångt innan vi hittat till hotellet hade jag druckit upp halvlitersdrickan jag köpt.

Men man piggar ju snabbt på sig. Vi stannade och drack lite cappuccino, ett glas vin, en dusch och vips är man som ny igen. Om 25 minuter ska vi träffa ungdomarna för middag. Igår åt jag nästan för mycket musslor, fick dricka stora mängder vatten för de var så salta (men goda, mums). Hoppas på cevapcici (eller hur det nu stavas, en massa accenter och grejer är det nog) ikväll.  Måste nog packa ikväll också. Vi ska checka ut senast tio. Sen hinner vi sola för bussen går inte förrän kl 6.

Av Schrink - 23 juli 2009 20:01

Jag och maken åkte på en utfärd med båt idag. Vi åkte en knapp timme, skönt i solen, kom först till Rovinj, en mycket vacker stad och från vattensidan påminner om Venedig. Kullerstensgator förde oss upp till kyrkan. Där bredvid vilade vi ut på ett kafé inna vi fortsatte vår färd. Tillbaka på båten visade det sig att en av deltagarna försvunnit. En av guiderna fick stanna kvar, vi övriga fortsatte vår färd. Under båtresan var det lunch, grillad fisk, och vi hann sitta ytterligare en stund i solen på däck. Härligt sitta med benen hängande ut och se det skummande vattnet.

Vi åkte en bit in i Limfjorden (den heter så på svenska, vi tänker väl annars mest på den danska motsvarigheten) innan vi stannade i Vrsar. Här solade vi och maken badade. Vi orkade inte med någon mer stadspromenad utan satt sedan och åt glass tills det var dags för avfärd. Efter ytterligare en stund på däck var det bara bussresan kvar.

Nu har vi ätit middag, de hade musslor idag så det blev två stora tallrikar av dessa för mig och sedan lite lamm. Bästa matdagen hittills. Nu ska vi dela på den halva cigarr vi har kvar.