Guldkorn

Direktlänk till inlägg 26 april 2010

BLODLÄGE av Johan Theorin

Av Schrink - 26 april 2010 15:27

En del beskrivningar i böcker man läst lever man med i åratal. Sen kommer en filmversion av historien och inget stämmer. Ta bara Harry Potter där dörren in till Gryffindors uppehållsrum öppnas åt fel håll!!

Johan Theorin skriver på ett sånt sätt, minst en av platserna som besrkivs i Blodläge kommer jag att bära med mig. Förväntningarna var ju högt ställda efter Skumtimmen och Nattfåk. Berättelserna är mer än deckare, i Blodläge finns också ett uns av övernaturligt. Men bara ett uns och aldrig mer än att det också går att förklara på mer fysiologiskt försvarbart sätt. Gamle Gerlof finns med, han vägrar stanna kvar på ålderdomshemmet utan flyttar tillbaka till stugan i närheten av stenbrottet. Dit kommer Per som jobbar med marknadsundersökningar och som har en sjuk dotter. Dit har också flyttat två välbärgade par, de bor i nya arkitektritade villor. Till historien hör också ett troll - kanske. Pers pappa Jerry som har haft en stroke dyker också upp och Per måste motvilligt ta med honom till Öland trots att det ska vara grannfest på askonsdagen. Ja, och trillar några av pinn, annars skulle det inte vara en deckare. En intressant historia som griper tag och dessutom intressanta personer. Att betygsätta de här riktigt bra böckerna är alltid svårare, ofta ändrar jag mig efter en vecka. Just nu känns det som 6/7, det lilla som saknas för full pott är upplösningen, även om det inte alls är ett dåligt slut.


Nu har jag Pansarhjärta av Jo Nedbö på bordet och trots att jag har två talböcker också kastar jag mig nog över Pansarhjärta för det blir intressant att se hur Nesbö ska kunna toppa förra fullpoängaren (Snömannen).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Schrink - 1 juli 2018 08:41

Mari Jungstedt. En mördad man blir funnen under Gotland runt. Inte Jungstedts bästa, medelmåttig. Betyg 3/7 ...

Av Schrink - 11 juni 2018 18:15

Roslund. Bra men saknar den riktiga spänningen i slutet. Betyg 5/7 ...

Av Schrink - 8 juni 2018 13:01

Mats Ahlstedt. 5/7

Av Schrink - 8 juni 2018 12:55

Buthler Öhrlund. 4/7. Håller på vara dags att avrunda

Av Schrink - 8 juni 2018 12:55

Sofie Sarenbrandt. 5/7

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards