Guldkorn

Alla inlägg under februari 2010

Av Schrink - 21 februari 2010 08:39

Igår kväll var det ju inte Melodifestivalen som satte blodet i svallning utan skiathlon-tävlingen som kom senare på kvällen. Har fortfarande ont i halsen, jag och maken satt och skrek så jag trodde grannarna skulle reagera. Men det har blivit så svårt att gissa vad som ska hända i mello, mycket för att man aldrig vet hur showerna ska spela in. Timoteijs förstaplats var en skräll, den sitter visserligen som ett klister i ens hjärna, men sången var inte hundra och texten FÖR banal, däremot var melodin trevlig och trummisarna var snygga, skulle ha varit placerade mer i fokus, kanske rent av i mitten. Min man och min ena dotter var säkra på att Elin Lanto skulle gå vidare. Lyckligtvis var det jag som hade rätt. Hon hade snyggaste showen men det ska inte räcka när låten är så pass dålig. Erik Linder fick bita i gårdagens sura äpple, femteplatsen. Först tyckte jag låten var seg och tråkig men jag tror att det här blir som med Lasse Lind-låtarna, det slutar med att jag har den i ipoden (ja, i nuläget i iphonen eftersom den just nu är min käraste ägodel). Jag ringde för första gången i år, röstade på Crucified Barbara. Det var väl en rätt typisk hårdrock-mello-låt, väldligt mycket Europe i musiksoundet, men hon sjöng bra (mycket bättre än sångaren i Timoteij) och jag skulle vilja känna värmen av elden där i Globen. Och Darin---ja han sjunger bra, låter skrämmande lik en av sångarna i Westlife. Men låten är inte den magsmäll han behövt för att vara säker på en Oslo-biljett.


Nästa vecka kommer en av mina favoriter (ja inte till vinst för hon vinner inte), Py Bäckman. Hon har sjungit i mello två gånger tidigare och båda låtarna lever än i min musikvärld. Dessutom skrev hon ju Stad i ljus och den låten går inte av för hackor. Jöback hoppas jag vi slipper i finalen (men de kan ju ha hittat en låt som inte låter som jag tror det kommer att göra) liksom Pernilla (hur låten är är kommer jag inte att rösta på henne, gillar inte hennes nasalsång). Kvar är då bland annat Sibel. Har hon en lika bra låt som förra gången hoppas jag att svenska folket skärper sig och skickar nån som har chans att ta hem hela tjotabalongen (undrar vart det mycket populära ordet kommer ifrån).


Nog var programledarna lite mer avslappnade igår kväll. Men humorinslagen kan långt ifrån mäta sig med de senaste årens briljans (Dorsin, Björn Gustavsson, Mikael Tornving) och oj vad jag saknar Mede.

Av Schrink - 21 februari 2010 08:30

Jag hörde i nåt program, möjligen Skavlan, att man uppfattade att Didrik Solli Tangen sjunger "my hard is yours" istället för "my heart.." , ja att det låter så pga hans uttal. Jag tyckte väl då att det kan man ju fatta att det är heart han sjunger. Men om man lyssnar på textraderna innan:::::my love is never gone, I feel it rise again, through it all now my hard is yours. Ja, då blir det lite märkligt.


Nu har Norge haft vinnaren klar längre än övriga länder men Didrik är uppe i 217000 träffar på Youtube, Danmark 205000 (de hade final samtidigt) men Island och Holland till exempel kommer inte alls upp i de siffrorna. Nu kan det ju bero på hur datatäta olika länder är men jag håller nog fortfarande fast vid att Norge kommer att få en bra placering i Oslo. Och vi borde inte skicka nånting i den genren. Än har ju ingen svensk låt varit lika bra som Norges vinnarlåt i mitt tycke.

Av Schrink - 21 februari 2010 08:26

Martin Mrozinski heter den lycklige polske vinnaren, låten Legenda. Jag tycker jag hört den här låten förrut, de blandar polska och engelska och rock och opera (ja inte Malena-nivå på operan). Men jag tror att jag, när jag hört den några gånger kommer att tycka om den här ändå, kanske inte som vinnare men ändå.

Av Schrink - 21 februari 2010 08:22

Apricot stone heter denna dänga sjungen av Eva Rivas. En ganska rytmisk låt av orientalisk typ men utan att det svämmar över av etno. Kanske lite löjlig text, men om man börjar lyssna på texterna i de här sammanhangen är det väl inte de mest högkvalificerade textförfattare som varit framme.

Av Schrink - 21 februari 2010 08:16

Etno goes rapp goes rock skulle man kunna sammanfatta denna låt som av nån outgrundlig anledning får mej att tänka på Finland. Låten börjar lite hopplöst men bygger upp sig och är i alla fall bättre än Malta som jag nyss lyssnade på. Mindre tråkig, slut som lyfter. Kanske ingen vinnare men säkert till final. (ja det har ju Malta en förmåga att göra också, ta sig till final alltså. Får iregel röster av Norden, GB, Irlandd och det kan räcka om det blir höga poäng-...även om Nordens balladpoäng nog prioriteras västerut till Norge. Nu när Nordhugg inte har sopat banan med svenskarna i OS kan vi kosta på oss lite grannsämja.

Av Schrink - 21 februari 2010 08:14

Gess what, Malta sänder en kvinna som sjunger en ballad. Har väl aldrig hänt förr...

Jodå, minst vartannat år har det hänt. Denna ballad som heter Moments och sjungs av Bethany Bezzina är inte nån av deras största i genren, men såklart inte outhärdlig heller. Kommer inte att få min röst när det ska till att röstas.

Av Schrink - 20 februari 2010 17:36

Det har varit svårt att bilda sig en uppfattning om låtarna via de små snuttarna man får höra fredag. Utifrån det jag hört denna vecka måste jag säga att Darin nog låter bäst. Även Crucified Barbara har en rätt bra låt, lite Europe-känsla. Men sången är inte lysande. Sen (det här svider att säga) kommer nog Alcazar. Jag har aldrig gillat dom men det här är den bästa låt de haft i Melodifestivalen och nog är den värd andra chansen. Det stora frågetecknet är Bah Kuhnke, den låten kan vara bra men det är jättesvårt att säga på den lilla bit jag hört. Sämst är lättare, Getty Domain och Elin Lanto (hennes förra uppträdande i Melodifestivalen var med en mycket bättre låt). I kväll blir det till att sitta närmast fjärrkontrollen för det ska pusslas ihop tider, vi vill ju inte missa makalösa Anja. Skiathlon herrar startar ju tack och lov inte förrän Melodifestivalen redan är slut.

Av Schrink - 20 februari 2010 17:34

Jag har läst rätt många deckare men faktiskt aldrig denna klassiker och jag har hört talboksversionen. Sherlock Holmes har egentligen aldrig varit nån favorit men den är ok. Många filmer har tagit scener ur denna bok, bland annat en av Rosa Pantern-filmerna. Betyg 3/7

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards