Guldkorn

Alla inlägg under juni 2010

Av Schrink - 30 juni 2010 19:43

Det är rätt ok väder men jag har ingen sommarkänsla. Kanske för att jag har två och en halv vecka kvar till semestern. De här sista veckorna är nästan outhärdliga, jag är så trött så jag vet inte riktigt vad jag gör på jobbet. Och på TV är det mest bara repriser (jag ska i alla fall se Midsomer ikväll, det är ändå nåt somrigt över det). Jo, en positiv sak är att priset på jordgubbar rasat sedan midsommar (inte så oväntat) så vi har två lådor. Mums.

Sonen är med ett gäng kompisar på Peace and Love - festivalen. Hade gärna varit där, många bra artister (och inte så dumt att få hålla ett litet öga på sonen). De åker ner i en av hans kompisars nyinköpta (men alls inte nya) bil. Hoppas den håller hela vägen ner.

Av Schrink - 26 juni 2010 17:42

Jag har hört talboken Påtaglig risk att skada. Först tänkte jag nog att det kändes lite banalt, språket m.m men jag blev intresserad av den här förfärliga historien där två små barn hittas mördade hos en psykiskt sjuk ung mor. Åklagaren är huvudperson, en kvinna med karibiskt ursprung. Även om det inte är nån direkt spänning är det en klart läsvärd historia som får en stark 4 (av 7).

Av Schrink - 26 juni 2010 10:38

Jag vet inte hur många amerikanska deckare av den här typen jag påbörjat och knappt orkat höra till slutet. Om ljugande FBI-agenter, svek om USA (eller nån annan) etc.etc Nu hade jag bara några talböcker att välja på och tänkte att jag ger väl Lee Child ytterligare en (SISTA) chans. Och jag har lyssnat på mer än fyra CD-skivor men nu ger jag upp. Det är så långtråkigt och opersonligt så jag står inte ut mer. Det är nästan en etta i betyg (men så kommer jag alltid att tänka på de två värsta lågvattenmärekn som världen skådat; Mikael Niemis Mannen som log som en lax och Hans Holmérs Cykeln och då måste jag alltid ge minst 2 i betyg för att markera att så extremt dåligt är det inte. Så 2/7 får den. Vad ska jag nu hitta att läsa??? Jag har senaste Marian Keyes (i bokform) liggande på biblioteket på jobbet så den hämtar jag på måndag. Tills dess kanske jag måste vara lite social.

Av Schrink - 23 juni 2010 22:22

Jag har suttit och myst i solen idag, har nog sett  rätt fånig ut med hörlurar, ibland småskrattande. Det är sällan man kan skratta när man läser/lyssnar på deckare (åtminstone om det inte är för att det är tragiskt uselt skrivet) men Nessers serie om Barbarotti är ett undantag. Gunnar Barbarotti och Eva Backman är ett lysande radarpar, härlig dialog, lite lagom filosofiskt. I den här boken DE ENSAMMA har en man fallit ut för ett stup, en gammal ättestupa. Det verkar vara ett typiskt olycksfall...om det inte varit för det att en kvinna slagit ihjäl sig på precis samma ställe på 70-talet. Nåja, sånt händer. MEN - nu visar det sig att den döde mannen var där när kvinnan dog.

Spännande, charmerande, I love it (lite, lite mer spänning så hade det blivit full pott)

Betyg 6/7

Av Schrink - 23 juni 2010 20:16

Det var åter förhandsvisning på bio, den här gången var det svenska filmen För kärleken. En tragisk historia som börjar med slutet", sedan får man följa flera personer och vad som leder till att de är just där den dagen. Faktiskt riktigt bra story och rätt bra skådespelarprestationer också. Men ingen "humörhöjare" precis.

Betyg 7/10

Av Schrink - 22 juni 2010 08:51

Margareta är nuvarande justitieminister, Gerd den föregående. Den här fartfyllda och underhållande historien omfattar kidnappningar, mord, strategiskt tänkande inför det stundande valet, otrohet, kärlek och--- ja räcker inte det och blir över. Det här är ingen deckare av det hårdkokta slaget, det intressanta är, precis som i Bodströms tidigare böcker, att man ju vet att han känner till "hur det går till" i maktens korridorer. Och efter att ha läst den här vet jag inte om jag ska rösta över huvud taget.

Skämt åsido, trevlig bok värd 5/7

Av Schrink - 20 juni 2010 14:23

Det  känns lite pinsamt faktiskt, men jag grät flera gånger under gårdagens mastodontsändning från bröllopet. Men det jag nog alltid kommer att minnas är Daniels oväntat tjusiga tal. Även om han fått hjälp med att skriva talet (det har nog även kungen fått gissar jag) så förtar det inte sättet på vilket han framförde det. Jag må vara hur anti-rojalist som helst (för det är jag) men det var tjusigt och det var härligt att se hur genuina känslor de verkar ha för varann. Och de har nog fått kämpa för sin kärlek.


Nu ska jag sluta vara på patetisk. Man ska INTE kunna ärva ett jobb, man ska först visa att man kan prestera vad som krävt. Ha gärna kvar kungadöme men låt i så fall svenska folket rösta om vet som ska vara statschef eller låt det vara ett vanligt "söka-jobb-förfarande".

Av Schrink - 20 juni 2010 14:20

Tre kvinnors öde flätas samman i den här historien. Huvudperson är Ally, en teatermänniska från New York. Hon reser till Paris för att hennes man, journalist, försvunnit. På en spansk kust hittar en bakfull svensk flicka liket efter en afrikansk immigrant. På havet räddar en fiskare en kvinna från att drunkna. Och i Paris dör 17 personer i en hemsk brand. Allt det här hänger samman på ett sätt i den här ganska intressanta historien som är väl värd att läsa. Betyg 5/7

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards