Guldkorn

Alla inlägg under januari 2008

Av Schrink - 12 januari 2008 16:34

Min dotters man gillar udda filmer. Helst polska svartvita filmade med handkamera. Så när han tipsade om Pans labyrint hoppade jag väl inte högt av iver att se den. Men när jag hyrde film idag föll ändå blicken på den filmen. Och nu har jag sett den. Det är en spansktalande film, en blandning mellan drama om oppositionen till fascisterna i mitten av 40-talet och en fantasystory om en flicka som träffar en faun som säger att hon är en prinsessa från en annan värld. Det låter som en märklig blandning men det är faktiskt en ganska bra film, dock ingen barnvariant av fantasy. Betyg 7/10

Av Schrink - 11 januari 2008 16:23

Nördar som jag räknar ner veckorna tills melodifestivalen börjar. Nästa vecka släpps namnen på jokrarna. Hoppas det blir nåt värt namnet, inte bara en massa f d idolare. Det är faktiskt några av mina (svenska) favoriter med i år, Nordman. Om låten är bra bara...


För mej som avskyr vinter och mörker är melodifestivalen det enda som piggar upp (förutom en spännande deckare eller en bra film förstås...och mitt lilla barnbarn...ju mer jag tänker på det finns det väl en del annat än Melodifestivalen...)

Av Schrink - 10 januari 2008 16:43

Åter köpt rea-DVD, Save the last dance med Julia Stiles som balettdansande ung dam som tvingas flytta till inte alltför välbärgat område i Chicago där hennes far arbetar som trumpetare i jazzband. Träffar färgad kille med ett förflutet i gangstergäng. Bra mysfilm. Betyg 8/10

Av Schrink - 10 januari 2008 14:56

Fick äntligen tag på en DVD-version med swesub av Shooting fish. Det här är en film jag rekommenderar till er som inte sett den och gillar komedier. Handlar om två föräldralösa unga herrar som samlar pengar till en herrgård De är väldigt uppfinningsrika med sitt pengainsamlande. Till sin hjälp har de en blivande läkare. Kate Bekinsale och Stuart Townsend är två av huvudrollsinnehavarna. Betyg 9/10

Av Schrink - 9 januari 2008 16:30

Elsbet Egholm har blivit en ny favorit. Det här är andra boken jag hör. Den handlar om ett dött spädbarn i älven och sedan ett försvunnet nyfött barn. I centrum finns journalisten Dicte och hennes väninnor. Den ena ska i bokens början föda sitt första barn och maken är bortrest. Det är en bok med intressanta personer och man vill veta mer om deras förslutna, så jag längtar redan till nästa bok...För riktigt högt betyg hade det dock behövts större spänning. Betyg 5/7

Av Schrink - 7 januari 2008 18:21

Denzel Washington är som alltid sevärd, här som knarkboss som säljer knark som kommer från öst. Russel Crowe är också rätt bra som polis. Baserat på en sann historia. Som så många andra filmer nu för tiden är American Gangster i längsta laget, de borde inte vara så rädda för att klippa... "Cut to the chase" kallas det ju. Betyg 6/10

Av Schrink - 6 januari 2008 11:25

Med en suck inser jag att det är vardag imorgon, jobb, jobb, passa tider. Men det har ju sina fördelar. Igår var alla tre barnen hemma igen. Mellandottern har varit i Finland en vecka, dessförinnan var äldsta dottern med familj i Kalix och yngste sonen (15) har visserligen varit hemma kroppsligen men har klivit upp vid tretiden, lagt sig halv fem på mornarna, suttit med kompisar och sett typ femhundra skräckfilmer. Jag skulle tro att jag är mer nöjd med vardagen än dom är... Men det är ett lite speciellt halvår, min äldstas förhoppningsvis sista termin på universitetet, mellandotterns sista termin på gymnasiet och sonens sista termin i grundskolan. Lite av en milstolpe faktiskt...

Av Schrink - 3 januari 2008 23:04

Har äntligen sett Eastern promises. Viggo Mortensen spelar chaufför (m.m.)till ryska maffian. Här skärs halsar av på löpande band men det är en bra story faktiskt och Viggo M har nominerats till Golden globe för sin roll. Betyg 7/10

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards