Guldkorn

Alla inlägg den 23 oktober 2009

Av Schrink - 23 oktober 2009 22:44

Snälla alla som röstar, hur kan dessa två ha fått minst röster? Hocker hängde ju löst förra fredagen men han var bättre idag. Eddie var ju en av de bättre ikväll, jag trodde aldrig att han skulle behöva sjunga igen. Rabih har ju inte alls samma potential som Eddie. Sen måste jag säga (som att svära i kyrkan kanske) att Tove missar ju en hel del toner, hur söt hon än är.

Av Schrink - 23 oktober 2009 21:32

Dan Brown skriver om Secret society, där Newton, Washington, Hawking ska vara / ha varit medlemmar. Googlar man på detta verkar det finnas många föreningar som klassas som Secret society, bland annat en 1800-talsförening på Yale och Frimurarna. Dödskallar och mysticism verkar vara nåt som förenar den här typen av föreningar. Är det nån som vet nåt om Frimurarna? Har de verkligen såna skumma initieringsriter med vin ur dödskallar m.m Annars har jag läst att Frimurarna härstammar från stenhuggarskrået (därav namnet), det ska ha startat vid gamla katedralsbyggnationer. Sedan fick alltfler ickemurare komma med. Frimurarna har tydligen varit utsatta för förföljelse. De har en tro på ett högre väsen men inte specifikt kristet, islamskt e.dyl


Antagligen är det väl inget särskilt mystiskt de gör, alla hemliga eller slutna sällskap omgärdas ju mer eller mindre av rykten.

Av Schrink - 23 oktober 2009 21:19

Bäst ikväll: Calle

Sämst ikväll: Rabih

Sitter löst: (svårt att säga egentligen): sannolikt Hocker (fast han borde egentligen inte behöva ikväll) och

     Rabih, möjligen Erika


Tror Reza klarar sig trots jurys sågning, många premierar nog kvaliten i hennes röst några veckor till. Jag måste dock erkänna att vi bara såg snabbomgången eftersom vi brukar titta på Doobidoo (ikväll med Sarah Dawn Finer som sjunger otroligt bra).

Av Schrink - 23 oktober 2009 17:46

Det är väl rocktema i kvällens Idol. Möjligen kan det rädda kvar lille Hocker som låg rätt pyrt till förra veckan. Jag kan nog tänka mig att en som får det kämpigt ikväll är Rabih. Enligt bettingbolagen ska även Eddie ligga i riskzonen och möjligen Erika. Eddie klarar sig om han gör lika bra ifrån sig som förra veckan (vilket vi ju inte vet om han gör). Det är väl det roliga med detta spektakel, de är inte så rutinerade så ett felaktigt låtval kan fälla nästan vem som helst (några har så många anhängare att det behövs mer än ett magplask).


Av Schrink - 23 oktober 2009 14:06

Noestic sciences talas det om i Dan Browns nya bok. Googlar man lite på detta visar det sig att det finns nån slags forskning kring detta med inre medvetande. det verkar inte vara något religiöst, inte heller något psykologiskt. Möjligen är det något parapsykologiskt över detta. Intressant tanke dock, att om de flesta tankebanor drar åt samma håll (glädjetankar, ångest) så kan det skapa ordning i kaos. Att is fryser i jämnare formationer eller mer kaotiska beroende på tankar. Sånt här tilltalar mig, jag har aldrig köpt tanken att vi är vad vi ser. Att just vår generation skulle förstå så mycket om allt när ingen annan förr gjort det.

Av Schrink - 23 oktober 2009 07:42

Jag ska bara jobba till tio idag. Jag måste få ner flexen. Så redan nu ligger Dan Brown uppslagen på sidan 114 vid fåtöljen. Det har redan börjat hetta till i storyn och jag beundrar Brown som kan hitta på såna olika teman i sina mysterier. Jag har redan börjat goggla på vissa saker han skriver om, sånt gillar jag verkligen. Jag minns när jag läste DaVinci-koden, jag och maken satt i timmar och sökte uppgifter om olika saker. (För er som gillar den här typen av informationsinsamling kan jag tipsa om Och fjättra Lilith i kedjor av Åsa Schwarz. Man får googla mycket där också).


Men först lite jordnära allvar.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards