Guldkorn

Alla inlägg den 6 oktober 2009

Av Schrink - 6 oktober 2009 17:01

Dotterns pojkvän (sångare i Fristad) har fixat gratis Spotify åt mig, nåt jag är mycket glad över. Han blev väl less på att jag lånade hans (i ett obevakat ögonblick fick jag hans lösenord. Har dock försökt att bara använda det när han inte är hemma).


Nu ska jag göra spellistor.

Av Schrink - 6 oktober 2009 11:47

Jag har ju missat de sista uttagningarna till Idol men hade ju plockat ut tio finalister. Fyra av dessa har gått vidare till Idol och det är väl ett okej resultat. Två av mina favoriter, Clara Hagman och Mehmed Jakic (sistnämnda kunde man nog förstå att han inte skulle gå vidare, tvyärr) är dock inte med.

Av Schrink - 6 oktober 2009 11:13

Det här är en samling spekulationer kring kända brott, bland annat Marilyn Monroes död, Dag Hammarsköld, Zappo och Vanzetti, Hoffa. Mycket bättre än jag trodde och en del jag inte hört tidigare. Betyg 5/7

Av Schrink - 6 oktober 2009 11:08

Små intervjuer kring något som hänt i en by, uppenbart ett mord. Det är ju ett pussel som ska leda en fram till vad som egentligen hänt. Det är synd att det inte riktigt blir spännande. Men ok som "mellanbok". Betyg 3/7

Av Schrink - 6 oktober 2009 10:39

Det har varit lite si och så med internetuppkopplingen, men vår Italienresa har fortskridit ändå. Det har varit över 25 grader hela tiden, ovanligt varmt för årstiden.

Sammanfattningsvis var jag alltså i Verona förra måndagen, sedan vinprovning på kvällen. På tisdagen var det dags för ostprovning (det var väldigt intressant att se osttillverkningen och Parmesanostarna är ju betydligt billigare där), rundtitt i Parma och sedan vinprovning (trevligare än måndagens). Onsdag styrde vi kosan till Gardasjön. Vi besökte bland annat ett oljemuseum och fick prova olika oljor (och shoppa, det fanns ALLA sorter och även annat gott som pesto, inlagda grönsaker). Det var väldigt god lunch. Vi var också på en gatumarknad i Lazise. På kvällen åkte vi in till Verona, drack lite mousserat på en bodega, satt sedan och drack rödvin utanför Arenan där en populär italiensk artist som jag aldrig hört talas om. Torsdag åkte vi till Venedig. Där har jag ju varit några gånger tidigare men det är en av världens vackraste städer så den kan man njuta av om och om igen. Åt en makalöst god soppa med skaldjur och vi strosade en hel del i de mindre turistiska kvarteren (och spekulerade i var Brunetti bor). Fredag var det dags för Arquá de Petrarca. Vi kom först till ett litet samhälle där de nog inte är så vana vid busslaster med svenskar. Vi hittade äntligen god torkad frukt på marknaden där. Stoppet var egentligen för att smaka lufttorkad skinka men jag köpte inget. Även denna dag var det vinprovning. i Arguá finns ett bär som inte finns någon annanstans. Bären var rätt goda och vi smakade en god likör också. Eftersom jag köpte ytterligare två viner, Cabernet Sauvigion-viner, så insåg jag att packningen för länge sedan var överfull så jag hoppade över likören.


Fredag kväll skulle det bli pizzafest på hotellet. Pizza kan väl ändå inte ens den hotellrestaurangen misslyckas med...Jodå, det kunde de. Dels var de ovilliga att göra fler pizzor (vi skulle ju få äta hur mycket vi ville), dels blev fyllningarna allt märkligare. Vad sägs om pizza med kalla potatisbitar eller pizza med stekt sallad som enda fyllning utom ost och tomat.


Sammanfattningsvis var resan toppen förutom allt som hade med hotellrestaurangen och hotellpersonalen att göra.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards