Guldkorn

Alla inlägg den 27 december 2008

Av Schrink - 27 december 2008 23:59

Märkligt att Timo åkte ut. Men alla de här telefontävlingarna är upplagda så att de sämsta ofta blir kvar. Nu ringde ju säkert jättemånga på Nanne o LaGaylia eftersom de låg sämst till. Sedan är det intressant hur TV4 lägger upp programmet för att styra röstningen. Nu vill jag poängtera att jag inte tyckte att Nanne skulle åka ut men hon fick sjunga sist vilket borde vara en liten fördel och hon fick tala de sista 30 sek innan röstningen var slut.

Sånt förtar en del av det roliga med musiktävlingar. Annars tycker jag nog att Wells var bäst ikväll (såg bara snabbgenomgången för vi prioriterade Stjärnor på slottet).

Av Schrink - 27 december 2008 00:18

Jag har också läst Wuthering heights av Emely Bronte. Heathcliff är föräldralös men tas upp som familjemedlem i en rik familj. Han förälskar sig i dottern Catherine, men när fadern dör stöts Heathcliff ut av nye familjeöverhuvudet. Catherine värderar status högre än kärlek och gifter sig enligt detta. Heathcliff ägnar livet åt att hämnas.


Sorglig historia där det är lite svårt att finna någon att riktigt sympatisera med. Nånstans blir det Heathcliff trots att han egentligen inte alls är sympatisk. Betyg 4/7

Av Schrink - 27 december 2008 00:14

Jag har läst The scarlet letter av Nathaniel Hawthorne. En kvinna skickas av maken till Amerika. Det är meningen att han ska komma efter men han blir försenad. Hon träffar en annan man och blir gravid. Att ha barn som är oäkting är en synd både vad gäller modern och barnet. Modern tvingas bära en röd bokstav som pekar ut henne.


Det är en tragisk historia, mycket intressantare än jag hade trott. Betyg 5/7

Av Schrink - 27 december 2008 00:07

Jag kommer nog inte att se fler biofilmer detta år (ev blir det Yes man...vi får väl se hur bra den är) så jag har plockat ut årets filmer. Konstigt nog är det inte alls samma filmer som filmkritikerna i tidningarna tar upp. Så är det alltid. No country for old men var väl ok men inte alls nån favorit för mig. Och att nån ens nämner I could never be your woman förstår jag inte. Däremot är det märkligt hur vissa filmer liksom blir bättre efter ett tag, andra filmer tycker man att man överskattat. The dark knight är givetvis en av årets bästa filmer men 10/10...(det betyg jag satte), var väl att ta i.


Årets bästa film tycker jag i alla fall är PS I love you.

Tätt därefter kommer Burn after reading, 3.10 to Yuma, Into the wild.

Andra riktigt bra filmer är The dark knight, Miss Pettigrew lives for a day, In the valley of Elah, Sweeny Todd... det finns fler, tycker nog det varit ett bra bioår, även om jag saknar Harry Potter.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards