Guldkorn

Alla inlägg den 8 december 2008

Av Schrink - 8 december 2008 22:56

I kvällens Boston tea party talades det om fåfänga. Som exempel togs Björn Ranelid som ju enligt media har ganska stort ego. Fredrik och Filip var ovanligt pladdriga, läkaren Stefan fick nog inte säga en hel mening på hela tiden. Kvällens "macka" var väl inte den mest lyckade, att bevisa att vatten håller sig i en mugg under fritt fall (funkade inte, svårt hålla stilla förstås).

Av Schrink - 8 december 2008 18:52

Jag har i princip klart med julklappar. Har beställt det mesta via internet (jag var ute på stan i dag och trots att det var förmiddag var det svårt få parkeringsplats, mycket folk och sånt orkar jag inte med). Det är så pass god tid så allt ska nog hinna komma. Hoppas jag.

Av Schrink - 8 december 2008 15:15

Jag har läst Stephen Hawkins The universe in a nutshell. Den kräver nog att man har läst lite tidigare om universum men är ändå ganska populärvetenskaplig (jag har bara gymnasiefysik men har väl läst några kortare artiklar av bla Hawkins och jag hade god behållning, även om jag nog ska läsa den igen för att kanske förstå lite bättre). Det är väl snarast en exposé över teorier, från Einsteins relativitetsteori till strängteorin m.m och hur universum verkligen är uppbyggt, om det går att resa i tiden, om mängden materia i svarta hål etc. Jag sätter inget betyg, är nog lite för amatör på området för att göra det. Men jag är ganska fascinerad av tanken på att världen skulle vara en stort hologram. Och jag önskar verkligen att jag kunde förstå det där med Wormholes...

Av Schrink - 8 december 2008 09:01

Jag har en semesterdag idag. Huvuduppgifter är dock att städa och det är INTE en av mina favoritsysselsättningar. Jag har, för att slippa tänka på hur tråkigt det är, börjat lyssna på Stephen Hawkins The universe in a nutshell. Nu kräver den nog lite mer koncentration än jag kan åstadkomma samtidigt som jag gör djupdykningar i toastolar eller balanserar på usel pall för att äntligen få upp gardiner i ena sovrummet. Kanske måste jag backa bandet en bit, det gick lite för fort mellan Einsteins relativitetsteori och stringteorin med "världen är ett enda stort hologram"-idén. Det skulle i alla fall gå fortare att städa om allt var ett hologram, förutsatt att man kunde se det och använda det för då vore del väl bara att sopa av två jättegolv och sen montera ihop dom till 3d igen... (skämt)

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards