Guldkorn

Alla inlägg under juli 2008

Av Schrink - 1 juli 2008 08:44

Vi tillbringade en halvdag på Disneyland. Den är indelad i två parker, en mer filmbetonad, en efter klassiska Disneyteman. Filmparken var inte så stor. Nu kanske målgruppen inte är en 16årig kille med sin 50åriga morsa, men vi prövade en Armaggeddon-grej där man skulle " vara med" i en scen. Efter det gav vi upp och gick till andra parken. Där är det vackra byggnader, hur mycket ska det hela ha kostat att bygga upp. Det var en stor orientalisk del (de hade gatulyktor jag skulle ha kunnat döda för), en piratdel, lite Star Wars-inspirerade grejer mm. Och så Törnrosaslottet i mitten av allt.


Utanför parken var ett jättestort område med kommers. Stackars föräldrar med inte alltför stinna plånböcker att gå där med åttaåringar som gillar att klä ut sig. Det fanns otroligt fina utklädningsgrejer till otroliga priser.


Maten är ett kapitel för sig. Vi beslöt att vi INTE skulle välja MacDonalds. Det fanns grillrestauranger, pizzerior o mycket annat. Sen såg vi att det billigaste var en grund för en pizza (dvs botten m tomat, sen skulle man köpa till fyllningen) gick på 150kr per person...Det blev Mac Donalds.  

Av Schrink - 1 juli 2008 08:36

En och en halv dag i Paris är ju som att ta en klunk i Medelhavet, men jag och min son hade mycket trevligt. Vädret var fint, det var trevliga människor och det enda som egentligen var minus var den otroligt svårgreppbara Metron. Vi beslöt efter ett tag att fötterna snabbare skulle ta oss mellan platserna.


Det allra vackraste av det vi hann se var broarna över Seine. Vi stod på några olika broar och fotade. På en av broarna satt små klungor med människor som hade liten picnic.


Vi kollade in vissa "måsten" eftersom min son aldrig (och jag för cirka 30 år sedan) varit i Paris. Eiffeltornet (men inte värt en halv dags köande för att åka upp), Triumfbågen, Notre Dame och Louvren (vi gick inte in, jag ska nog åkadit med äldsta dottern som bättre uppskattar konst än min 16årige growl-älskande som). Den beryktade glaspyramiden är lite malplacerad men ändå fin. Sen fann vi sonens Mekka, Starbucks, där vi svalkade oss med jättegoda frappuccino till hög kostnad. 


Efter ganska lång stunds letande fann vi också mitt enda måste, Kyrkan San Sulpice. Riktigt barnsligt, men jag ville se om det fanns en rosenlinje i kyrkan (ni som läst DaVinci-koden vet vad jag talar om). Det gjorde det, dvs det fanns en mässingfärgad linje över golvet, men det framkom inte med särskilt stor tydlighet vad det egentligen var. Kul dock att ha sett och vi fick rejält med motion i sökandet efter denna kyrka (där jag måste säga att många andra var och fotade samma linje).  

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards