Guldkorn

Alla inlägg under juli 2008

Av Schrink - 11 juli 2008 11:07

Usla TV-program igår kväll. Så äntligen tog jag fram boxen Band of brothers som vi aldrig börjat se. I ärlighetens namn var väl orsaken främst att jag råkat vara inna på Internet movie database och såg hur grymt höga betyg serien fått. Så den måste ju ha nåt även om jag inte gillar krigsserier nåt vidare. Vi har sett två avsnitt, de var väl ok men jag somnade i slutet.

Av Schrink - 10 juli 2008 19:56

Vi har ätit många gånger på Mix i Umeå. Ikväll åt jag entrecote, maken åt Wienerschnitzel. Det är en opretentiös men trevlig restaurang med hyfsade priser, främst på drycken. Dessutom gångavstånd vilket är bra (för oss). Nån gång har entrecoten varit för välstekt i min smak men dagens var precis lagom, stor och med mycket pommes frites som var krispig och god. Betyg 4/5

Av Schrink - 10 juli 2008 17:47

Hört talboken Dyrbar kärlek av Ramona Fransson. Boken börjar rätt bra, planering av konststöld, men spårar ur och blir både tråkig och slätstruken sedan  med flera ointressanta mord, bilolyckor mm. Dessutom tråkig uppläsning. Betyget svårt då första halvan var så mycket bättre men cirka 3/7 blir väl rättvist.

Av Schrink - 10 juli 2008 12:18

Vi har tänkt bjuda varandra på varsin hemgjord drink denna vecka. De två vi hittills gjort har varit rätt bra (konstigt nog tycker jag att min drink blev bätre och maken tycker att hans blev bättre. Inget går väl upp mot lite självgodhet).


Kaffedrink

8 cl baileys mint

2 dl kallt kaffe

6 isbitar

Allt körs i mixer

Toppa med glass Caramel


Lingondrink

4 cl lingonvodka

1 msk lingonsylt

6 isbitar

Körs i mixer

Fyll på med Ginger ale, cirka 2 dl


Ikväll är det min tur igen. Det blir nåt med Passionsfruktsvodka

tror jag. Återkommer med recept (om det blev drickbart).


Av Schrink - 9 juli 2008 20:34

Tips om bra filmer i regnvädret. Drama är nog min favoritgenre. De bästa
dramafilmerna jag sett (hur böjer man ordet drama i bestämd form?? och när övergår drama till en annan filmgenre) är nog

Titanic
Unga kvinnor
Borta med vinden
Röda nejlikan (men Antony Andrews i huvudrollen)
Patrioten (den med Mel GIbson)
Där hjärtat finns (tror den heter så på svenska,
   originaltiteln är Where the heart is)

Av Schrink - 9 juli 2008 17:30

Nesbö- Snömannen. Hole och blivit lämnad av Rakel
som träffat en läkare istället. Två kvinnor
försvinner och Hole mfl inser att det försvunnit
fler kvinnor är vad det statistiskt borde göra
under en längre tid. Sedan börjar det dyka upp
konstiga snögubbar. Hole får ett brev från Snömannen
och på polishuset får han en ny medarbetare, en
kvinnlig polis med rätt mycket skinn på näsan.
Det här är Nesbös bästa och för mig årets hittills
bästa bok. Han blir bara bättre och bättre...
Betyget är förstås 7/7

Av Schrink - 9 juli 2008 14:02

Vi åt lunchbuffé på kinarestaurangen Shanghai idag. Vanlig kinesisk buffé med några köttgrytor, nudlar, mycket friterat och litet salladsbord. Plus för variation på drickan (cola, fanta...). Det friterade var bättre än det brukar vara på såna här ställen, sen gillar jag alltid inredningarna med Kinalampor (en av mina käraste ägodelar är en Kinalampa som jag fick 1973, grymt snygg). Men maten sticker ju inte precis ut. Jag och maken var helt eniga om att det är en solklar trea i betyg, varken bättre eller sämre än annan lunchmat.

Av Schrink - 8 juli 2008 23:29

Efter att ha avslutat omröstningen kan jag konstatera (inte helt oväntat) att Stieg Larsson hade klart flest röster, tvåa kom Håkan Nesser.


Jag håller som tidigare på Roslund Hellström men om Erik Thulin ger ut några fler lika bra deckare som de första så vet jag inte...


Håller på med Snömannen (Nesbö), kommit igenom drygt halva, mycket bra hittills.  

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards