Guldkorn

Alla inlägg under maj 2009

Av Schrink - 6 maj 2009 20:20

Mina omdömen om låtarna i första semifinalen: (betyg 1-10 där 1 för mig är värsta black metal-musiken och 10 är Jeff Buckleys Hallelujah).

1. MONTENEGRO - Refräng som fastnar. 6

2. TJECKIEN - Det blir inte Prag vi reser till nästa år. Urk. 2

3. BELGIEN - 50talsrock som sticker ut men som nog inte går hem i öst. 4

4. VITRYSSLAND - Dålig styling och tråkigt scenframträdande men rätt ok

        låt som lite liknar Azerbadjan ifjol. 5

5. SVERIGE - Så svårt att betygssätta. Var ju inte min favorit. 6

6. ARMENIEN - Ursnygga kläder i videon. Låt som vinner på några lyssn. 6

7. ANDORRA - Sjunger med barnröst, glad låt. 4

8. SCHWEIZ - Blir allt bättre för varje gång. 7

9. TURKIET - Är ju en av favoriterna. Låten medryckande, kunde ha

     varit Paparizou. 6

10.ISRAEL - Går aldrig till final. 3

11.BULGARIEN - Meningslös låt. 3

12.ISLAND - Gäääsp. 2

13.MAKEDONIEN - Rocklåt som är rätt ok. 6

14.RUMÄNIEN - Typisk radiohit. 5

15.FINLAND - Not my cup of tea. 2

16.PORTUGAL - Efter fjolårets uppryckning är de åter i dyn. 2

17.MALTA - Samma låt som senaste tio åren. Ännu släpigare. 2

18.BOSNIEN - Bästa låten i detta startfält. Etnorock m härliga

     slagverk. 8


Av Schrink - 6 maj 2009 19:03

Ibland dyker man på böcker av en slump. Jag var inne och kollade på e-lib, där man kan låna e-och ljudböcker på nätet. Mest uthyrda ljudbok var Som glöd blir till aska av Annika Sjögren. Har aldrig hört talas om boken men en listetta är ju lockande. Och den var bra.


En kvinna misshandlar sin man. Sedan hittas hon död på vägen. Givetvis misstänker man maken men han har alibi. En av kvinnans väninnor är inte sen att utnyttja läget med den nyblivne änkemannen och de inleder något slags förhållande. Sedan försvinner kvinnan spårlöst.


Boken påminner om de böcker Karin Alvtegen skrivit, lite samma typ av story. Boken är engagerande  men lättlyssnad (bra uppläsning). Har lyssnat ganska ihärdigt i två dagar och kommer att söka efter andra böcker av samma författare. Betyg 6/7

Av Schrink - 5 maj 2009 21:06

Om en vecka är det den första semifinalen i ESC. Jag har några favoriter. Förutom Norge som har hittat en enormt charmig sångare/violinist som därtill har rötter från Ukraina eller nåt annat fd Sovjetland så är också Turkiet och Bosnien riktigt sannolika vinnare. Det finns fler som har chans också. Har satsat mina tior på Bosnien och Turkiet, Norge ger så dåliga odds. Vann ju inget ifjol när den tragiska ryska låten vann, och ännu värre året dessförinnan när Serbien vann. Nä, detta år måste det bli någon bättre vinnare. Och allra helst Norge för då finns ändå en liten chans att man kan ta sig till Oslo 2010.

Av Schrink - 5 maj 2009 21:03

Jag har läst Ann Heberleins självbiografiska bok Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Hon har en bipolär sjukdom och berättar om hur svårt det är att leva med sjukdomen och med någon som har sjukdomen. Till skillnad från alla pinsamma debattprogram där man peppar sjuka personer att sluta medicinera pekar Heberlein på det viktiga med läkemedelsbehandling. Det är en mycket trovärdig och självutlämnande berättelse.

Av Schrink - 3 maj 2009 13:50

Olov Svedelid måste ju vara den mest produktiva svenska författaren nånsin. Jag har läst ett antal Hassel-deckare men den här, Strömkantring, är min första bekantskap med hans andra böcker. Boken är skriven 2001 och är sannolikt inspirerad av både WTC och mijlödebatten. Det är en domedagshistoria av stora mått, med några riktigt konstiga karaktärer som gör det hela mindre trovärdigt. Har hört talboksvarianten, mindre bra uppläsning dessutom. Men 3/7 kan den väl kanske vara värd. Möjligen.

Av Schrink - 2 maj 2009 23:29

Kenneth Branagh spelar ju Kurt Wallander i den engelska versionen av några Wallander-deckare. Villospår såg vi ikväll. Den började rätt segt, men blev bättre efter hand. Det är lite konstigt när de talar engelska när tidningstexter etc är på svenska, likaså polisuniformer. Men ändå, det är inte alls så oävet.

Av Schrink - 2 maj 2009 09:58

Jag har inte nått upp i de antal steg jag hoppats vissa dagar, delvis på grund av vädret (ja, jag vet "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" men det håller jag inte med om). Nu precis när det blir långledigt har våren kommit. Så nu har jag gått rejält långt (för min förmåga) två dagar i rad. Har ganska ont på smalbenen, men hoppas ändå kunna få ihop ett bra antal steg idag. Ska kanske promenera ner till stan, det ger rätt många steg. Vi får se hur det går. Vissa i min grupp har redan gått i mål, jag kan ju inte bli sist.

Av Schrink - 1 maj 2009 21:36

Vi åt Mongolian barbeque ikväll på great eastern. Dotterns svärföräldrar är i stan så det passade bra att vi strålade samman där. Lika gott som alltid, särskilt räkorna. I morgon fyller vårt lilla barnbarn tre år. Tiden går fort.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards