Guldkorn

Alla inlägg under maj 2009

Av Schrink - 12 maj 2009 13:52

Det är ett svårtippat startfält, men två ganska säkra kort finns:

-Turkiet

-Bosnien


Sedan tror jag att även dessa går vidare:

-Schwiez

-Montenegro

-Vitryssland

-Armenien


När det gäller Norden tycker jag det är svårtippat, men jag får väl fylla ut segeraspiranterna med Sverige, Island och Finland, möjligen Makedonien som tionde och sista nation att gå vidare.


Det här kan ju slå precis fel. Vi vet ikväll.

Av Schrink - 11 maj 2009 09:40

Varg Gyllander har skrivit boken Somliga linor brister. Uppläsare i talboksversionen är Magnus Roosman.

En ung dam hittas död i en fontän. Man tror först att det rör sig om en olycka, men snart upptäcker man
omständigheter som gör att hon måste ha blivit mördad. Man har svårt att hitta någon rimlig förklaring
till detta och sedan hittas även den unge graffittikonstnären död. Ytterligare en man hittas senare, men
man kan inte hitta några kopplingar mellan dessa tre.


Rätt ok deckare i sin genre. 4/7

Av Schrink - 10 maj 2009 20:06

Min man hade en rejäl förkylning under veckan och nu är det min tur. Är totalt heltät. Jag bara måste jobba i morgon, åtminstone på eftermiddagen. Så det blir till att lägga sig riktigt tidigt och hoppas på god sömn. Håller på med en deckare som jag kanske hinner lyssna ut ikväll, Somliga linor brister.

Av Schrink - 8 maj 2009 18:43

Helgens vin blev åter en italiensk variant. Musella Valpolicella Superiore 2006 har rätt stor smak, lakrits, körsbär och lite kryddigt. Medellång smak, mörklila färg (mycket järn). Druvor Corvina, Rondinella och Barbera. Det är riktigt gott. Betyg 9/10

Vin
Av Schrink - 7 maj 2009 20:22

Efter att ha lyssnat igenom de (i mina öron) bästa låtarna igen är dagens favorit Ryssland. Norge och Bosnien kommer därefter. Albanien känns som man rätt fort kan lessna på. Ryssland ger idag dessutom 65 i odds (kan ju möjligen bero på att det bara är jag som tycker den är bra).

Av Schrink - 6 maj 2009 20:56

I skrivande stund är alltså detta mina topp fem i ESC 2009 (utan inbördes ordning för det är så svårt att jämföra olika genrer).

-Bosnien Herzegovina

-Albanien

-Ryssland

-Norge

-Schweiz

Av Schrink - 6 maj 2009 20:54

Fem låtar är ju direktkvalificerade till finalen nästa lördag:

FRANKRIKE - Urtråkig ballad som aldrig lyfter.2

SPANIEN - Hårdflirtar med öst och gör det rätt bra. 6

TYSKLAND - Lite swing i en ganska rörig låt. 4

STORBRITTANIEN - Rätt fin ballad faktiskt. 6

RYSSLAND - Hon sjunger bra och det här är också en låt som vinner på

     några lyssningar. 7 (kanske 8 efter ytterligare lyssningar)

Av Schrink - 6 maj 2009 20:28

Mitt omdöme om andra startfältet:

1. KROATIEN - Kroatien är nästan alltid bra och även om det här inte är

     nån av deras bästa så är den ok.(inledningen låter som Yrrol). 5

2. IRLAND - Tjejrock möter schlager och med rätt bra resultat. 6

3. LETTLAND - Rörig men inte så usel som Inför-ESC-panelen tyckte. 3

4. SERBIEN - Dragspel, sen --egentligen ingenting. 2

 5. POLEN -Åter en menlös ballad. 3

6. NORGE - Man bara smälter när man ser Alexander Rybak. Enkel låt, lite

     halvknackig engelska men ändå. Klar vinnarchans. 8

7. CYPERN - Man har släppt det cypriotiska. Men det är en rätt fin ballad

     som påminner rätt starkt om nån annan låt jag inte kan placera. 7

8. SLOVAKIEN - Kanske sämst av alla. 2 (det är ju inte black metal)

9. DANMARK -  låter som Keating och skriven av Keating. Mainstream.6

10.SLOVENIEN - Tjusig musik men meningslös sång. 4

11.UNGERN - Discoinfluerad musik är liksom inte min grej. 2

12.AZERBADJAN - Ganska ordinär låt som säkert når finalen. 3

13.GREKLAND - Hunk som sjunger en låt som inte berör men som säkert

        når topp 10.

14.LITAUEN - Åt så tråkig låt. 3

15.MOLDAVIEN - Man blir glad av detta. Synd att de sjunger på eng.7

16.ALBANIEN - Märkte knappt denna utsökta låt första lyssningen. Den

     här kommer jag att ha i ipoden. 8

17.UKRAINA - Hon sjunger ju bra, låten kommer att gå långt. Hoppas

     det inte rinner choklad på scenen också. 5

18.ESTLAND - Suggestiv låt som sjungs på estniska. 7

19.NEDERLÄNDERNA - Kunde ha vunnit 1988. Med samma grupp. Men

     det är en glad liten låt. 5


Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards