Guldkorn

Alla inlägg under maj 2009

Av Schrink - 19 maj 2009 17:57

Den 21-23 maj är det riksfinal i Musik direkt. Jag håller alla tummar för Västerbottens deltagare Fristad.

www.fristadmusic.com


Av Schrink - 18 maj 2009 22:55

Svenska Talang är ju inte så bra att man direkt räknar dagarna till fredag. Men i Britain´s got talent kommer den ena makalösa sångaren efter den andra. Susan Boyle har ju över 50 miljoner sett på youtube. Men en som verkligen fått mitt hår att resa sig är Gregg Pritchard, en 24-årig kille som lite liknar Johnny Depp. Kommer han till Sverige då hänger jag på låset för biljett. Hans röst går genom märg och ben. Han kommer säkert inte att vinna tävlingen, men hittills har han min röst i alla fall.

Av Schrink - 18 maj 2009 22:09

Min ena dotter har haft det kämpigt med körkortet. Redan efter kanske fem lektioner tyckte bilskolläraren att hon kunde köra halkbana och boka tid för uppkörning. Hon ville själv träna lite till och körde upp i november. Och kuggade. Och kuggade på teorin. Hon var hemskt nervös och blev nog helt blockerad. Så det tog nog minst två månader innan hon orkade ta tag i det hela igen.


Och det blev strul för bilskolan meddelade att Vägverket sagt att hennes papper inte var klara. Så uppkörningstiden förra veckan ströks. När bilskolan sedan, när dottern var där för att diskutera vad som fattades, kontaktade Vägverket så var det inte alls så att något fattades. Men inte fick hon tillbaka uppkörningstiden. Teorin gjorde hon, och kuggade igen (trots att hon säkert klarar femtio hemmatester).


Det slutade med att hon fick lov att köra upp utan bilskolan och idag klarade hon körningen. Och fick erbjudande om att göra teorin senare under dagen. Och nu är hon stolt körkortsinnehavare. Och jag är enormt lättad.

Av Schrink - 18 maj 2009 22:08

Den som vill läsa mer om juryns val, semifinalerna m.m kan till exempel gå in på www.gylleneskor.se

www.escsweden.com



Av Schrink - 17 maj 2009 20:23

Jag har lyssnat på Bengt Liljegrens biografi om Adolf Hitler. Jag är ingen historieälskare, långt därifrån. Jag lånade den här boken för att den råkade finnas på biblioteket och nån enstaka gång är det kul att läsa annat än deckare. Hitlers liv och Hitler som person är ju väldigt intressant. Det här är en rätt intressant sammanställning. Men det är ju alltid så att det blir mycket gissningar, för många saker är det ingen som vet och de som vet kanske inte ville framställa verkligheten som den var för sin egen skull. Att hans förmåga som talare spelade en stor roll lär väl vara oomtvisterligt, likaså att det inte hade fungerat om inte Tyskland var så risigt till ekonomiskt efter 1VK-freden.

Betyg 5/7

Av Schrink - 17 maj 2009 20:22

Någon undrade om placeringarna i semifinalerna i ESC. Efter finalen släpps rengordningen på bidragen i semifinalerna. Malena kom på 4e plats. Island och Norge vann varsin semifinal.

Av Schrink - 17 maj 2009 10:43

Det var Kroatien och Finland som kom till final tack vare jurygrupperna. Dessutom kan nämnas att Malena kom fyra i sin semifinal. Det innebär att det nog var jurygrupperna runt om i Europa som är orsaken till den dåliga placeringen. Jag höll ju aldrig på henne i Melodifestivalen, men nog borde hon ha kommit så pass bra som fjolårets urusla svenska bidrag. Jag tyckte det var svårt att välja bästa låt för kvällen, möjligen Estland, men Bosnien, Island och Norge (mer framträdandet än låten som man blir lite iess på) och Ryssland (som var bättre i den inhemska finalen).

Men ett stort grattis till Norge. Och nu blir det kamp om att komma åt de åtråvärda biljetterna till ESC-finalen. Hur ska jag bära mig åt? I Finland har jag ju bekanta som var så snälla att de köade för min skull.

Av Schrink - 16 maj 2009 10:28

Det är ovanligt svårt att tippa hur det ska gå ikväll pga att 50% av rösterna kommer från jurygrupper. Det har tydligen varit ett bidrag vid varje semifinal som kommit med tack vare juryröster. Min gissning är Malta och Lithauen. Jag tror det kan bli svårt för den söte Alexander i och med jurygrupperna, de vill nog ha lite mer kvalitet i låten (vad nu det är). Så nu har jag och maken satsat hela 20kr var på högoddsaren Armenien som vinnare. Snygg show, mycket öströster och kanske en hel del juryröster. Eller så kommer den sist.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards