Guldkorn

Alla inlägg under mars 2009

Av Schrink - 4 mars 2009 15:21

La noche es para mi sjunger Soraya i Spaniens bidrag till ESC. Ytterligare ett land som lägger en tydlig arabisk touch på musiken i hopp om att nå högre placeringar i ESC. Det blir lite larvigt på spanska, men låten är inte årets sämsta (inte heller den bästa hittills).

Av Schrink - 4 mars 2009 15:10

Sett DVDn 10 items or less med Morgan Freeman. Filmen är från 2006 och är en liten banal historia om en skådis som ska göra research för en film. På ett sunkigt supermarket träffar han en kassörska och pga olika omständigheter spenderar de dagen tillsammans. Inget som man lägger på minnet, dessutom en kort långfilm, 1.08 Betyg 4/10

Av Schrink - 4 mars 2009 11:49

Detta år har det, vilket gläder mig, varit mycket diskussioner kring upplägget på melodifestivalen. Det finns mycket man kan ha synpunkter på och jag har funderat mycket kring detta. Vad gäller tävlingen? Låtarna eller artisterna? Att kunna vinna i ESC eller att vara den melodi/artist som Sverige tycker är bäst?

MITT FÖRSLAG

1. Jag gillar delfinalidén så den får vara kvar


2. Deltävling 1-4 innehåller åtta artister. Två låtar skrivna av utvalda låtskrivare framförs av fyra olika artister/olika arrangemang. En variant av varje låt går till final efter telefonomröstning. Alltså kommer sammanlagt 8 utvalda låtskrivare att bidra med varsitt alster som de själva valt ut.


3. 8 bidrag väljs ut av amatörbidrag som skickats in. Den jury som väljer ut detta får inte ha nån koppling till skivbolag eller Björkman utan ska vara musikrecensenter, artister och amatörer. Demoartisterna ska framföra bidragen och 2 bidrag går till final efter telefonomröstning. Här har nya artister en chans att visa upp sig.


4. Nu är tio bidrag klara för finalen. Nu lottas startordningen fram.


5. Final. Jury och telefononröstning, men man får inte veta juryrösterna förrän telefonröstningen är avslutad (trots att svt nog förlorar en del pengar på detta).

Av Schrink - 4 mars 2009 11:46

Jag har hört  Vandrande stjärna av DeClezio. Den handlar framför allt om Esther, från 1943 fram till nära nutid. Flykt, sorger men också kärlek och möten. Det handlar också om den palestiska Najma som Esther lär känna. Språket är välarbetat men ändå lättläst. Boken är klart läsvärd men när det gäller judisk historia är självbiografiska romaner mycket starkare. Betyg 4/7

Av Schrink - 4 mars 2009 07:27

Norrköping, dit kommer andra chansarna idag gissar jag. Flera av mina favoriter för året är med i detta startfält. Har jag otur, vilket inte är så ovanligt i mello-sammanhang, så går Lili oc Sussie (eller ännu värre Scotts) till final på övre halvan och Amy Diamond på den nedre. Och Sofia tar internationella platsen. I ett sånt läge har jag summa summarum två av mina favoriter bland de elva i finalfältet. Tidigare år när jag varit i globen på final har flera av mina favoriter ändå varit med, nu känns det hela något avslaget. Men om istället Sarah DF och Caroline eller ev Star pilots går vidare, eller kanske alla tre eftersom Caroline kan få internationella platsen, ja då är ändå scenariot lite drägligare. Även om jag ändå tror att det kommer att stå mellan Idolerna och jag vill nog inte se nån av dom som segrare. Om jag måste välja---- självklart Agnes. Måns gör en manlig kopia av (förlåt uttrycket) skitlålten vi skickade ifjol och EMD känns(om de inte övat mycket) som amatörer. Min gissning är dock att EMD stupar på att de får för lite juryröster. Där sopar Måns banan (om inte Sarah är med).

Av Schrink - 4 mars 2009 07:23

Jag var flexledig igår och så även idag. Hade alldeles för mycket plustid. Så nu har jag lyssnat på bok (återkommer när den är utlyssnad), sett film och varit på lunch på stan med sonen. Idag har jag inte stigit upp ännu. Det är dock märkligt, jag börjar normalt arbeta kl åtta men redan kvart över sju ringde mobilen, nån som skulle ha hjälpl med nåt. Även om de ju inte visste att jag var ledig, hur tänker man när man ringer nästan en timme innan normal start på dagen?

Ja jag vet, jag borde inte ha mobilen på när jag är ledig, men så avslappnat förhållningssätt har jag inte lärt mig att ha. Dessutom har jag bara jobbmobil, man slår privatnummer med prefix, så om jag stänger kan jag inte ringa privat. Borde kanske skaffa en privat mobil ändå.

Av Schrink - 3 mars 2009 22:31

Vi har sett DVDn I spel och kärlek. Det var med tvekan jag hyrde denna film. Om det är två stora huvudrollsskådisar (Clooney och Zellweger) och jag inte har hört talas om filmen, ja då måste det vara en flopp. Men jag chansade ändå. Och den  här filmen är inte alls dålig. Det är ju ingen storfilm men rolig komedi är det. Clooney gör en liknande roll som i Oh brother-filmen. Rapp konversation är poängen. Betyg 6/10 (på gränsen till 7 tror jag).


Av Schrink - 2 mars 2009 23:02

Efter flera års sökande har jag idag fått tag på en CD med låten Förut med Monica Törnell. Där finns också andra bra låtar hon sjungit in, exempelvis En kungens man. Jag blir enormt påverkad av bra musik och en del av hennes låtar (framför allt Förut som för en tillbaka till tidiga tonåren) får mig att rysa. För den som gillar låtar med lite viskaraktär, tex Cornelis, rekommenderar jag Monica Törnell. Hon har grym röst. Hon vann ju Mello-finalen 1986 tillsammans med Lasse Holm med låten E de det här du kallar kärlek (en låt som jag för övrigt tycker är Sveriges bästa vinnarlåt i Mello).

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards