Guldkorn

Alla inlägg under mars 2009

Av Schrink - 2 mars 2009 21:06

Det är sällan man kan uppskatta en film byggd på en bok man redan läst. Men det här är riktigt bra. Särskilt Noomi Rapace som är grym i rollen som Lisbet Salander. För de få som inte läst boken handlar allt om journalisten Mikael Blomqvist som, i väntan på ett fängelsestraff, får ett uppdrag från koncernchefen Vanger. Vangers brorsdotter försvann 40 år tidigare och ingen har kunnat förstå vad som hänt.

Betyg 8/10

Av Schrink - 2 mars 2009 16:46

Jag kan hålla på i timmar för att hitta gamla låtar från min tonårstid. En låt som jag aldrig lyckats hitta på nån CD är Monica Törnells Förut när jag var liten. Nu har jag faktiskt hittat en samlings-CD där denna minnesdrypande godbit finns med. Nu blir nästa steg att hitta någon affär som säljer denna CD.


Jag kan ibland höra på gamla godingar på radion, (102,3 i Umeå) och så hör jag en låt jag alldeles glömt bort. Flera gånger har jag tvingats parkera bilen för att snabbt skriva upp vad låten heter så jag kan försöka få tag på den. Lite knasigt kanske men musik bär på mycket minnen och mycket känslor. Faktiskt.

Av Schrink - 2 mars 2009 16:42

Jag har läst senaste Ramotswe-boken Miraklet på Speedy motors. Mr Matekoni tar med fosterdottern till Sydafrika i hopp om att hon ska kunna gå igen. Mma Makutsi får problem med en dyr säng som fästmannen köpt och Mma Ramotswe ska försöka hitta släktingar till en ensam kvinna som tror att hon var adopterad. Så där lite lagom mysterier och aktiviteter i denna gemytliga serie där McCall Smiths dialog är det som gör det hela läsvärt. T.ex "kvinnans make har blivit framliden", visst är det tjusigt??

Betyg 4/7, det är trots allt inte så spännande.

Av Schrink - 1 mars 2009 16:36

Nu har jag ett eget startfält i mello-finalen. Det är ovanligt få låtar som faktiskt gått till finalen. Nu har man ju hunnit höra hela låtarna i följd och även jämfört framträdandena och vissa låtar vinner sig, vissa åker i soptunnan.

Deltävling 1: Caroline af Ugglas

                     Emilia

Deltävling 2: Cookies n beans

                     Lasse Lindh

Deltävling 3: BWO

                     Rigo... (sorry Molly, rösten räcker men inte låten)

Deltävling 4: Anna&Maria

                     Sarah Dawn Finer

Andra chansen: Starpilots

                         HEAT (här är jag ambivalent, Agnes är ett alternativ)

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards