Guldkorn

Alla inlägg under mars 2009

Av Schrink - 28 mars 2009 09:38

Torsten Wahlund läser Karin Fossums nya bok Den onda viljan. Wahlund är en ganska bra uppläsare (som jag främst kopplar till Arne Dahls suveräna böcker). Här är det en ung man, på permission från psykiatrisk vård, som hittas drunknad. Hans två något äldre vänner har ingen aning om vad som gjort att han plötsligt begått självmord men de tyckte att han såg ovanligt tungsint ut. Seier och Skarke utreder som vanligt och får en känsla av att något är fel. Om Jon inte kunde simma, hur kommer det sig att han blev funnen så långt ut i vattnet?

Fossum är väl inte någon av mina absoluta favoritförfattare men det här är nog en av hennes bättre böcker. Betyg 5/7

Av Schrink - 27 mars 2009 15:53

Jag har lyssnat igenom Carolin af Ugglas nya CD Nu gör jag det igen. Det är mycket Janis Joplin-influenser och det gör hon så grymt bra. Rakt igenom bra låtar som sitter direkt. Vissa är riktiga höjdare, Snälla snälla är inte alls den bästa låten på CDn.

Av Schrink - 27 mars 2009 15:43

Jag har hört Anna Godenius läsa Iskallt våld av Ulf Broberg och Peter Lundström. En terroristattack mot bland annat ett tåg och där justitieministern råkar illa ut. Det är en spännande bok i Leif GW:s anda fast mycket bättre. Ser fram emot att läsa bok nummer två också.

Betyg 5/7

Av Schrink - 26 mars 2009 22:17

Jag brukar ju inte vara helt borta när det gäller apparater (inte nåt geni heller). Men det är helt omöjligt att lägga in talböcker i min ipod. Alltså, det går bra att lägga in som musikfiler i en spellista men inte under rubriken talböcker. Det kan tyckas ett banalt problem men det är bara filer i talböcker som går att köra på lite snabbare hastighet och det blir så segt och långdraget annars.


Nån som vet vad som kan vara fel?

Av Schrink - 25 mars 2009 21:34

Jag har sett miniserien Cranford. Den gick ju på TV i vinter men det missade jag så nu köpte jag DVDn (då kan man ju se flera avsnitt i sträck om man inte kan sova). Det är en rätt tragisk historia egentligen men med detnvanliga engelska charmen. Judi Dench gör ju inte saken sämre. Klart sevärd. Fem avsnitt på totalt fem timmar. Kostade cirka hundra kronor (beställt från England, brukar bli billigast).

Av Schrink - 25 mars 2009 21:30

Efter att swedbank drivit upp räntorna kan man ju undra vad man gör i den banken. Maken har annan bank men jag har hållit fast vid Swedbank och tyckt att de kännts trygga. Jag ska boka tid för räntediskussion, det rör sig ju om ganska mycket pengar på ett år. Kanske det blir Skandiabanken för mig också om det inte går min väg.

Av Schrink - 25 mars 2009 21:27

Efter att ha kroknat dag efter dag fixade jag över 20.000 steg idag. Gick en extra lång väg till jobbet i morse, sen blev det rätt mycket spring i kulverten på jobbet och så promenaden hem. Sen joggade jag med Wii fit. Har lite ont i ryggen men inte alls outhärdligt. Nu är nästa mål att nå lika många steg på fredag (imorgon går det inte för jag jobbar långdag och behöver nog hämta igen mig lite).


Har börjat på en lovande talbok, Iskallt våld. Anna Godenius läser och hon är rätt bra uppläsare. Återkommer med lite betyg när jag är klar.

Av Schrink - 24 mars 2009 16:43

För er som gillar hemliga ordnar a la Dan Browns böcker kan det här vara nåt. Författaren till De stummas brödraskap heter Julia Navarro. Boken handlar om jakten på Jesu liksvepning och man får vara med både i dåtid ch nutid. Det har brunnit i katedralen i Turin där liksvepningen förvaras, och i branden hittas en död man utan tunga...


Även om inga sådana här historier aldrig kommer upp till Dan Browns nivå vad gäller spänning så är det här en ganska bra bok, intressant på sitt sätt. Betyg 5/7. Jag vill dock betona att det nog är bättre att läsa boken än att lyssna som jag gjorde. Uppläsningen är onyanserad , längsamoch tråkig. (körde på 1,6xhastighet och det gick bara bra).


Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards