Guldkorn

Alla inlägg under april 2008

Av Schrink - 20 april 2008 08:08

Funderar lite på att köpa en Archos 605, spelare som tar film och mp3 men också går koppla till TVn och spela in program. Om du har en sådan, är den bra? Går den ladda via usb (tänker köpa i USA och de har annan spänning tror jag)? Behövs extrautrustning för att komma ut på weben? Hur länge håller en batteriladdning?


Annars blir det en ipod för en sån har vi hemma och jag vet hur de fungerar. Nackdelen är itunes, det strular rätt mycket om man har mer än en ipod, glömmer man hur man loggar in ryker allt man har på sid ipod.

Av Schrink - 19 april 2008 21:37

Första gången Markoolio lyckas åker han ut. Underlig tävling. Men cans och brolle dominerar fortfarande. Nog måste väl Linda åka nästa vecka. Trodde det var hennes tur ikväll

Av Schrink - 19 april 2008 14:39

Jag har hört Den okända hustrun av Leif Davidsen. Den danske affärsmannen Markus har en fru som
ursprungligen kommer från Ryssland. Hon har inte velat
res dit på alla år men plötsligt vill hon åka på
kryssning. Hon försvinner och efter kontakt med
den förmögne Viktor framkommer att Markus inte alls
känt sin hustru. Tillsammans med Sacha försöker
Markus hitta sin fru.


Boken är ok, men uppläsningen är inte bra. Mitt tips är att läsa den istället.

Betyget ändå ok, 4/7

Av Schrink - 19 april 2008 10:57

Jag blir barnsligt förtjust i såna här böcker. Det börjar med en kort glimt på1800-talet, Anna är gift med Sven och väntar barn. Sen bokens "jag" i nutid som råkar bo i Annas gamla lägenhet och hittar hennes dagbok. Parallellt med detta mördas Mats, en ekonom. Allt kretsar kring Lilith och flera historier vävs in i varann blandat med matematiska små övningar och lite glimtar på urgamla skrifter. Urbra. 7/7

Av Schrink - 19 april 2008 09:03

Min dotter startade ett litet företag förra året. För typ en evighet sedan (70-talet) gick jag en kameral kurs inkl bokföring och tog kaxigt på mig att sköta det ekonomiska. Vi har nu kommit till deklarationen, hon kom med två lådor igår, en in- och en ut-låda så att säga. Märkligt nog känner jag mig inte lika säker nu på hur detta ska gå till. Tack och lov för internet, nånstans måste det ju finnas en detaljbeskrivning av vad man inte får glömma. Jag vill ju inte orsaka att hon måste betala mer skatt än hon ska.

Av Schrink - 18 april 2008 22:28

Har sett filmen The Kingdom. Den handlar om ett stort attentat i Ryadh, med över hundra döda. USA skickar fyra utredare som har lite svårt att få möjlighet att undersöka vad som hänt. Seg början, lösa trådar och glimtar av action. Betyg 4-5/10

Av Schrink - 16 april 2008 20:17

27 dresses är en typisk mysfilm med olycklig kärlek, missförstånd och hela den biten. Det är en jättecharmig film. MEN. Jag avskyr filmer där nån som ska säga att de älskar nån och gör det typ på en scen. Det är riktigt typiskt amerikanskt. Annars var den bra. Heigl är helt ok. Malin Akerman som spelar syrran är jobbig, men det är nog mer hennes roll. Bäst är Judy Greer, som är bra på lite udda roller. Betyg... lite svårt men 7/10 om jag är lite snäll.

Av Schrink - 15 april 2008 20:40

Jag har idag påbörjat boken Och fjättra Lilith i kedjor. Där berättar en judisk man om Lilith, att hon vad Adams fru, skapad av jord, men försvann när Adam skulle tilltvinga sig samlag eftersom hon ansåg sig vara en egen person. I vissa skrifter påstås hon sedan ha gift sig med Djävulen eller blivit en demon.


 Lilith finns omnämnd i flera gamla skrifter, inte bara judiska, t ex Gilgamesh-eposet (som anses vara världens äldsta skrift) där hon beskrivs som någon som förhindrar liv.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22
23
24
25 26 27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards