Alla inlägg under april 2008
Talang 2008 var så dåligt förra veckan att vi struntade i det igår. HOppas de som såg det fick se nån med talang i alla fall. Så vi började se Så ska det låta, men hur kul är det efter typ femton år. Istället gick vi in på svt.se och såg de första avsnitten av Häxdansen, eftersom en jobbarkompis rekommenderade den. Den var helt ok och vi hinner nog se alla de fyra (korta) avsnitten innan nästa avsnitt går på TV. För det är inte bra bild på svt.se.
Nu är fredagskvällen slut och det känns som om det är måndag vilken sekund som helst.Men jag har en ny bok på gång, Det femte laboratoriet av Erik Thulin (om den är bra har han nyligen släppt ytterligare en bok). Återkommer när boken är läst och begrundad.
jag har läst Gretelise Holms deckare Ministermordet. Journalisten Karin står som vanligt i centrum. I första kapitlet mördas invandrarministern, sedan får man se vad som hände från fyra veckor innan mordet. Litauiska prostituerade och tiggare finns med liksom handikappade fruar och cancersjuka män. Spännande och lättläst. Betyg 5/7. Skulle ha blivit högre betyg om inte några lösa ändar lämnats åt sitt öde.
16. Malta har aldrig vunnit ESC, fast de har kommit
nära (2a) 2002, låten hette 7th wonder, och 2005 (Angel).
De var med 1971, 9972 och 1975 och sedan mer kontinuerligt
sedan 1991.
17. Cypern har sedan 1981 väldigt rutinmässigt gett Grekland
sin tolva (och vv). De har kommit femma ett par gånger
men inte lyckats nå pallplats.
18. Makedonien är med i ESC sedan 1998. De har som bäst en
tolvteeplats 2006.
19. Sist ut i andra semifinalen är Portugal. Trots att de varit
med sedan 1964 har de en sjätteplats som bästa prestation och
har nog lika många bottennoteringar som Finland. Årets bidrag
är nog det bästa de nånsin haft, men portugisiska gör sig
ju inte så bra till musik.
Jag har varit på förhandsvisning av Min brors flickvän. Änkeman med tre barn träffar kvinna som visar sig vara broderns nya flickvän. Börjar segt men tar sig efterhand. Emellanåt riktigt smårolig. Betyg 6/10
Semi2:
11. Kroatien debuterade 1993 och har, trots att de haft flera
riktigt bra låtar, aldrig vunnit. Två fjärdeplatser 1996 med
låten Sveta ljubav, 1999 med Marija Magdalena är bästa placeringarna.
12. Bulgarien kom femma 2007 med låten Water och har varit med sedan
2005. Har inte haft så typiskt östeuropeisk musik som en del
av grannländerna.
13. Danmark är ett av mina favoritländer, både som resmål, människorna
och i ESC. 1963 vann de med En dansevise och sedan 2000 med Wings of
love. Jag var på genrepet och minns hur förvånad jag blev när
Olsen brothers fick mest applåder men fattade inte riktigt att de
skulle ha chans att vinna ändå. För 2000 var ett av de allra bästa
startfälten som varit. Danmark har haft många riktigt bra låtar, t ex
1980 Tänker alltid på dig, 1984 De lige det, 1995 Fra Mols til Skagen och
Never ever let you go 2001. 2006 var de också mina favoriter med
Twist of love som bara kom på 18 plats.
14. Geogien, ytterligare ett nyetablerat ESC-land som debuterade 2007 där
de gick till final. Har i år en riktigt bra låt, Peace will come.
15. Ungern deltog några år på 1990-talet med bland annat en fjärdeplats. De återkom 2005 och fick min röst ifjol med den underbara låten Unsubstantial blues som kom nia i finalen (jag satt omgiven av finländare och var faktiskt inte den enda som höll på Ungern).
Här fortsätter genomgången av ESC-länderna i semi2.
6: Albanien. Debuterade 2004 och kom sjua med charmig
låt, videon såg ut som ett högstadieprojekt. Var i
final även 2005 men blev bara 16. Vinner nog inte
iår heller.
7: Schweiz vann första ESC 1956. Vann också 1988 med inte
helt okända Celine Dion. Brukar växla språk eftersom
landet är flerspråkigt. Sjunger iår på mitt favoritspråk
italienska.
8: Tjeckien är med för andra året, gick inte till final ifjol.
9: Vitryssland är med sedan 2004. Gick till final ifjol och
var nog en av favoriterna, kom sexa.
10:Lettland har haft flera bra placeringar. De debuterade
med grymt bra My star som kom trea 2000. 2002 vann de helt
otippat med I wanna och kom femma 2005. Årets bidrag
är svenskt, Wolves of the sea sjungs av gruppen Pirates of
the sea. Inte så dålig, enkel glad trallvänlig sak.
Hag har läst årets första fullpoängare. Det har varit rätt bra bokår hittills. Det här är inte en nyutgiven bok. Jo Nesbö, Djävulsstjärnan handlar om den försupne polisen Harry Hole och vad som visar sig vara seriemord med diamantstjärnor inblandade. Hans ärkerival Waaler blir ledare för utredningen. Ska de kunna samarbeta? Spännande och med intressant "social" historia. Sen räknade jag ut en del och det är ju alltid lite roligt. Ibland är man långt ifrån lösningen. 6/7
Jag har lyssnat på Villospår av Sue Grafton. Den handlar om en kvinnlig privatspanare som får uppdrag av en änka. Maken dog i hjärtinfarkt men var sig inte lik veckorna före dödsfallet. Sedan har två mystiska självmord ägt rum. Finns nån koppling? Det blir aldrig spännande, handlingen är väl ok, man lyssnar klart, men inte mer. Betyg 3/7
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 |
24 |
25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 |
|||||||
|