Guldkorn

Alla inlägg under maj 2010

Av Schrink - 17 maj 2010 00:08

Den siste tempelriddaren är en mini-TV-serie som bygger på romanen av Raymond Khoury. I USA stormar fyra män utklädda till tempelriddare in och stjäl en omräknare. En kvinnlig arkeologiprofessor tar, tillsammans med en FBI-agent, upp kampen om omräknaren och så småningom den skatt som ska vara gömd av de sista tempelriddarna.

Det är väl inget stort skådespeleri och särskilt spännande är det väl inte heller. Men ändå en ok film om man vill dega ett tag framför TV (den är cirka 2,5 tim). Betyg 5/10 (har inte läst boken men jag skulle tro att den är bättre än filmen)

Av Schrink - 16 maj 2010 21:23

Vi har sett DVDn All about Steve med Sandra Bullock i huvudrollen som korsordskonstruktören som går på en blind date och sedan börjar "stalka" Steve (träffen som föräldrarna ordnat).
Det är en ganska tragikomisk historia som funkar ganska bra, det här är en roll som passar Sandra Bullock som handen i handsken. Betyg 7/10

Av Schrink - 15 maj 2010 19:16

Gammelmormor Amelie är äntligen död. De flesta är så glada att de vill fira. Hennes saker ska delas upp, mycket ska slängas. Hon har varit artist, men fick avbryta karriären pga ett oönskat barn. Boken handlar om tre generationer av kvinnor, rätt tragiska livsöden, de är väl alla ganska själviska och kanske lite självgoda men det är en inte helt ointressant historia som växer fram. Betyg 4/7

Av Schrink - 13 maj 2010 14:41

Det här är tredje boken om Malin Fors, en något alkoholiserad polis. Hennes dotter har kommit in på Lundsberg, något Malin inte direkt hoppar högt av glädje över. Polisen kämpar med ett bombdåd där två små flickor mist livet. Man tror på terrordåd till en början men sedan mördas modern (som hade skadats i bombdådet) och det stämmer inte in.

Jag har börjat gilla Kallentofts böcker mer och mer. De mördade för en slags inre dialog och försöker nästan komma i kontakt med Malin. Även Malins tankar driver på en del i boken och det blir aldrig tråkigt. Det minus som finns är att historiens slut inte är så spännande som man hoppats, men den är läsvärd ändå. 5/7

Av Schrink - 10 maj 2010 20:50

Förhandsvisning av senaste Beck-filmen Levande begravd. Såg den med min son, som f ö fyller 18 år om några timmar, min dotter och hennes pojkvän. Vi tyckte alla att den var ovanligt spännande för att vara en Beck. De hade, vilket var klokt, tonat ner Gunvalds roll till en biroll, han blir för mycket om han har huvudrollen. Ja, vad filmen handlar om är det ju ganska lätt att gissa. Och det är många skrikscener, hela biosalongen skrek rakt ut vid ett tillfälle, minst. Väl värd ett biobesök, betyg 8/10

Av Schrink - 8 maj 2010 20:18

Förrädarna är fjärde boken i serien om Oliver Stone och Kamelklubben. Uppläsare Magnus Roosman. Stone inser att någon mördar hans kollegor sedan tidigare år. Och sedan gräver myndigheterna upp hans grav (där han ju aldrig legat).

Tyvärr har charmen med den något anti-"patriotiska" vinklingen successivt avtagit för varje ny bok och det här blir aldrig spännande heller (liksom den förra boken). Så den här dagens guldkorn blev inte en bok utan solen som strålat hela dagen och jag har för första gången denna vår suttit ute i shorts.

Bokens betyg 3/7


Nästa bok som redan är lånad från elibs ljudbokslista är Måns Kallentofts senaste Vårlik.

Av Schrink - 6 maj 2010 22:21

Jag har lånat denna bok via elib. Maria Wern försöker rädda en grabb som blir misshandlad av några killar. Pojken dör och jakten på mördaren börjar. Men sedan sker ett annat väldigt bestialiskt mord och av olika anledningar hamnar en av Maria kollegor mitt i skottelden. För den som gillar kluriga mordgåtor är det kanske inte nån stor hit för ledtrådarna är övertydliga. Men boken är spännande i alla fall och jag tycker att Anna Jansson har skärpt till sig (har ju tidigare nämnt att inte alla hennes böcker varit så lysande). Så jag är givmild idag och ger 6/7.

Av Schrink - 6 maj 2010 08:36

Jag såg att Baldacci har kommit ut med en ny bok i serien om Oliver Stone och Kamelklubben. De första två böckerna, Kamelklubben och Geniet var riktigt bra. Bok nummer tre däremot, var riktigt seg, så seg att jag slutada kolla efter uppföljare. Nu råkade jag alltså se att en ny bok släppts, De rättfärdiga. Och det visar sig att det också kommit en bok däremellan som jag inte läst, Förrädarna. Jag är verkligen inte inne i nåt lässtim när det gäller amerikanska deckare men jag ska nog ändå läsa (eller lyssna, jag har talboken) Förrädarna. Sen får vi se om det är värt att läsa även den senaste.


Jag har även nyaste Anna Jansson,, Drömmen förde dig vilse, i e-bok-form. Jag har ju gillat Anna  Jansson men en av de senare böckerna, Inte ens det förflutna, var inte särskilt bra och det liksom sitter fast i mig. Ändå var senaste boken, Först när givaren är död, bra mycket bättre. Men det blir ändå som med allt här i livet, man måste välja. I mitt fall idag blir nog huvudfrågan om jag ska läsa eller lyssna. Har så ont i kroppen och då är ofta talböcker bättre för man kan röra på sig.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards