Guldkorn

Alla inlägg under maj 2010

Av Schrink - 25 maj 2010 23:04

Jag vet ju att mina favoriter brukar gå dåligt i ESC men... Jag hade tre förhandsfavoriter i kvällens startfält, Lettland, Finland och Polen. Och ja, ja, jag insåg ju när lettländskan sjöng att det kunde bli svårt (jag har ju tidigare sagt att Sara Dawn Finer skulle ha sjungit den fina låten) men att ingen av de tre gick vidare. Av de tio finalisterna får jag väl säga att Ryssland och Grekland ändå var ok. Rysslands låt är ju märklig men han har utstrålning han som sjunger. Och Greklands låt var fartig. Min man höll på Belgien, själv tycker jag den var gräsligt slätstruken. Jag hoppas ju (och tror) att vi inte såg vinnaren ikväll (ja det skulle ha varit i snabbomgången över de direktkvalificerade då där jag har två av mina huvudfavoriter, Tyskland och Norge, plus en andrahandsfavorit, Spanien).


Två dagar kvar till torsdag.

Av Schrink - 25 maj 2010 20:24

Jag hade inte så höga förväntningar på filmen. Vi hade inte bestämt om vi skulle se Prince of Percia eller Ironman 2, men valde den film som gick på största salongen. En riktig äventyrsfilm av gammalt hederligt slag men med fräscha effekter. Den här går inte att jämföra på samma dag som den urusal Clash of the Titans. Enda kopplingen är väl Genna Alterton som spelar i båda filmerna.

Hjälten har tillsammans med sina bröder intagit en stad. Prinsessan har en magisk dolk som händelserna kretsar kring dolken och dess krafter. Låter det patetiskt?? Nej, riktigt spännande. Bra kemi mellan Jake Gyllenhaal och Genna Alterton. Betyg 8/10

Av Schrink - 23 maj 2010 19:09

Alex Delillo är polis. Dennes tonåriga dotter, som nog varit lite rebellisk, ställer plötsligt upp i en skönhetstävling. Där går väl inte allt som mamma Alex förväntar sig och snart är dottern försvunnen, troligen kidnappad av en galen mördare. Någon har lämnat hotfulla meddelanden via telefon både på dotterns skola och hemma hos Alex. Och jakten är i full gång.

Det är en rätt okej historia, lite förutsägbar kanske men det stora problemet (i talboksversionen som jag konsumerat) är uppläsningen som förtar väldigt mycket av spänningen. Om Ewerlöv läst hade det blivit  mycket bättre. Men 4/7 är den värd ändå.

Av Schrink - 22 maj 2010 15:58

Till grillad fläskkarré drack vi igår Gnarly Head Old vine zin, zinfandelvin från Kalifornien. Som de zinfandelviner jag tidigare druckit är det ett milt men ändå smakrikt vin, möjligen lite tunnare i smaken men ändå inte alltför kort eftersmak. Passar bra till fläskkött. Betyg 7/10

Av Schrink - 22 maj 2010 15:49

Polisen får ett mord på halsen, en knarklangare. Jakob Colt leder spaningarna, men åklagaren hävdar att de ska satsa på "vietnamesspåret" och får medhåll av alla poliskollegorna. Inte ens Colts vapendragare anser att det finns nån tvekan. En moped som synts i närheten av mordplatsen är väl det första som stör Colt.Uppläsare är Stefan Sauk.


En till synes vanlig polisdeckare men mycket välskriven och med engagerande personporträtt. Fakta kring kriminalteknologi förhöjer totalintrycket och betyget blir höga 6/7

Av Schrink - 20 maj 2010 20:35

När man lyssnar på CDn med studiomusik får man lite annan uppfattning om låtarna. Det är några riktigt bra låtar i år, svårt att rangordna dom (det är ju lite stämningsläget för dagen som avgör ibland) men här är dagens resultatlista:

1. Tyskland

2. Lettland

3. Turkiet

4. Norge

Jag hoppas verkligen att nån av dessa fyra vinner (om inte Sverige skrällsegrar men då får nog Anna B maxa charmen för nog är det den och inte låten som ska göra det).


sen är det ett litet hopp till övriga:

5. Polen

6. Finland

7. Ukraina

8. Sverige

9. Spanien

10.Malta  (många pompösa ballader gör det svårt att välja, men Norge är ju

       ändå klart bäst i den genren)

Av Schrink - 18 maj 2010 21:36

Nu har man i sedvanlig ordning betygsatt alla 39 låtarna i Christer Björkmans program. De tycker väl inte som jag i alla lägen (och så är det väl, de tycker rätt olika de där s k proffsen också). Jag har lite svårt att peka ut nån säker vinnare. Men ett antal låtar ligger ju onekligen bra till och några nya favoriter har jag upptäckt också. Så bland dessa kan (kanske) vinnaren finnas. Men jag gissar ofta fel.

Tyskland

Turkiet

Azerbadjan

Norge

Lettland (mer hoppas än tror jag)


Israel verkar ju också populär, men det är rätt många såna låtar så jag är lite mer tveksam än vad TV-proffsen verkar vara. Lättare säga några låtar som absolut INTE vinner:

Storbrittanien

Slovenien

Estland

Holland


Av Schrink - 18 maj 2010 21:32

Vi var inte många i biosalongen ikväll när vi såg Familjen Jones med Demi More som "chefen" för en familjeenhet av heltidsreklamare. Dvs de bor ihop så alla ska tro de är en riktig  familj, gör sig populära och sedan köper alla de bilar, golfklubbor, parfymer etc som de har. Vi trodde nog det skulle vara en komedi men det är mer ett drama, rätt tragisk och tänkvärd fakiskt. Det är väl inga megaskådisar men ändå, sevärd. Betyg 6/10

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards