Guldkorn

Alla inlägg under april 2009

Av Schrink - 15 april 2009 16:33

Den magiska källan av Maeve Binchy, uppläst av Anna Godenius. Allt kretsar kring en gudomlig källa som har med Marias mor att göra, en källa som sägs kunna uppfylla människors önskningar. Många historier sammanflätas i denna bok. Tragiska historier om spädbarn som försvinner och fina historier som den om mannen som var glad för att han inte var den vassaste kniven i lådan (för en sådan kan man ju vara rädd för).

Själva huvudhistorien handlar om en väg som planeras rakt över platsen för källan.

En mysig historia faktiskt, betyg 4/7

Av Schrink - 14 april 2009 22:37

Inte helt oväntat var det sol idag efter att hela påskhelgen varit rätt risig i Umeå. Jag promenerade till och från jobbet idag, det var precis lagom temperatur. Fortsatte sen med promenad till affären, detta har satt sina spår i axlarna (matkassar, är riktigt svag i armarna). Har påbörjat och hunnit rätt långt på en ny bok (det blir mycket när man går mycket), Den magiska källan. Det är en sån där bok jag aldrig hört talas om men råkade se på talbokshyllan på biblioteket. Den är riktigt gemytlig även om uppläsningen inte är den bästa.

Av Schrink - 13 april 2009 19:44

Vi har varit på Ikea idag. Jag kollade min stegräknare när vi gick in och när vi gick ut ur varuhuset (jag var inte på nån annan affär) och jag hade gått över 9.000 steg. Jag gick flera varv runt varuhuset (ett varv för att jag väntade på min man som shoppade bildelar, nåt som inte är nåt stort lystmäte för mig). Så en liten Ikeatripp var inte så dumt. Jag hade trott att jag inte alls skulle kunna hinna upp i 10.000 steg idag men det gör jag ju. Men det blir ingen extrarunda ute ikväll och sannolikt ingen Wii fit heller för jag ska se Van Veeteren.

Av Schrink - 13 april 2009 19:40

En för mig tämligen okänd författare, Håkan Östlund har skrivit deckaren Dykaren. Jag har lyssnat på talboken. En ung dam anmäler ett misstänkt brott som hon tror fadern begick i Frankrike för nästan 20 år sedan. Ungefär vid samma tidpunkt som när hon kontaktade polisen hittade man en drunknad man i dykardräkt. Detta dödsfall lägger man dock åt sidan för att försöka få någon rätsida på  vad som hänt i Frankrike. Det är en ganska bra deckare, spännande intrig och ganska bra upplösning. Läser gärna nåt mer av denne Östlund. Betyg 5/7

Av Schrink - 12 april 2009 21:10

Det verkar som om hela Sverige har bra väder - utom Umeå. Här har det varit grått, bara nån plusgrad och inga tendenser alls till sol. Men för att se det från den ljusa sidan har det ju inte regnat idag. Så det var i alla fall drägligt att gå på promenad, och jag hann lyssnar ganska långt på den pågående talboken.

Av Schrink - 12 april 2009 11:38

Karl-Johan Vallgren läser med sin underbara uppläsarröst sin nya bok. Kunzelmann d ä är död och K. d y åker för att bevista begravningen. Där träffar han en av faderns gamla vänner och en intressant historia om faderns liv växer fram. Sonens eget liv är också intressant fast kanske på ett annat (än mer destruktivt) sätt. Det lite gammaldags högborgerliga språket är briljant, det enda (pyttelilla) klagomålet man kan ha är att han tenderar att uttala vissa ord något felaktigt.


Betyget blir, efter visst funderande, 7/7. Bra historia, bra skrivet och superbt uppläst.

Av Schrink - 11 april 2009 17:57

Detta rödvin är inköpt i Florens. Druvan är Sangiovese. Vinet är klart, mörkrött men inte så mättat i färgen. Doften är rätt fruktig med ett uns vanilj. Smaken är ganska syrlig, just ingen strävhet. Medellång eftersmak. Pris 8 euro. Betyg 7/10 (jag  7, maken 7)

Vin
Av Schrink - 11 april 2009 11:19

Det är nog bara i Umeå som vädret inte är somrigt denna påskhelg. Gråmurrigt väder i kombinatin med gäster gjorde att jag inte ens kom upp i 10.000 steg igår. Idag ska jag ut och promenera, inte bara för att få en acceptabel stegnivå utan även för att promenera bort åtminstone en liten del av den mat- och inte minst godismängd jag lyckades bemästra under gårdagen. Det finns ju också en risk att godisintaget fortsätter under denna kväll. Målet för dagen är (kanske ointagliga) 20.000 Jag har ju klarat det några (få) gånger.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards