Guldkorn

Alla inlägg den 11 oktober 2007

Av Schrink - 11 oktober 2007 18:49

Under Tunisienvistelsen fyllde jag .. kan nästan inte tänka tanken-- 50. Alltså, 30 och 40 var inga problem men 50, nä.. det känns fel. Men kalendern säger att det är så. Hur som helst fick jag en trevlig dag med mina nära och kära. Väcktes på morgonen med uppvaktning, sen blev det sol och bad. Trodde inte det skulle bli nåt mer förrän middagen, men så fick jag ett korsord (med filmcitat, jag är ju filmfreak av högsta rang) och lösningen innebar en tur med en uppblåsbar soffa som drogs av en racerbåt. Jag vill bara påpeka att jag INTE är någon attention seeker när det gäller sådant och pulsen var hög redan innan vi satte och ner. Man skulle bara hålla i sig med händerna (och jag är lite extra klen i högra handen) men jag tyckte ändå att det gick rätt bra. Visst skrek jag, men jag KUNDE i alla fall skrika. Det var bara det att första biten skulle de bara skjutsa ut några andra till en vattenscooter, SEN började våran åktur. Och då skrek jag inte längre. Jag kunde nästan inte andas, låg utfläkt på soffan med kramp i armar och hals. De frågade om vi skulle avbryta, jag fick inte fram ett ord men skakade på huvudet. Det hade ju varit FÖR PINSAMT. På darrande ben tog jag mig i land... Sedan fick jag en härlig massage, betydligt mindre nervkittlande. På kvällen åt vi på en trevlig restaurang, jag åt lammkotletter (älskar lamm). Men det bästa var att få ha man, barn, barnbarn, barnens respektive med. Då står man ut med att fylla 50.

Av Schrink - 11 oktober 2007 18:39

Chuck and Larry handlar om amerikansk försäkringspolicy. Larry är änkling och får inte ändra förmånstagare på sin försäkring (brandman) om han inte gifter om sig. När han räddar livet på arbetskamraten Chuck begär han som gentjänst att Chuck ska bli hans "partner". Detta köper inte försäkringsbolaget osynat. Filmen är rolig, många skratt och Adam Sandler (som jag annars inte gillar så mycket) gör bra roll. I mindre roller ses två gamla 80-talsstjärnor, Richard Chamberlain och Dan Aycroyd. Det skulle väl inte bli samma ståhej i Sverige men i ett fördomsfullt land som USA blir ju allt som har med homosexualitet att göra väldigt märkvärdigt. Sevärd om man bara är ute efter ett skratt. 7/10

Av Schrink - 11 oktober 2007 18:34

Jag har inte sett Farenheit (än), den här handlar om det amerikanska sjukförsäkringssystemet. Filmen är två timmar lång men det var intressant hela vägen medinblick i hur det här att ha resp inte ha sjukförsäkring, jämförelse med flera andra länder och vad som hänt med hjälparbetarna från 11 september. Jag är i alla fall glad att jag är svensk om än vår välfärd inte är vad den varit. Betyg 7/10

Av Schrink - 11 oktober 2007 18:21

Kom hem efter en vecka i Tunisien, eller närmare bestämt i Sousse. Vi bodde på hotell Royal Salem Beach, ett lägenhetshotell (Fritidsresor). Hotellet var ok, ganska rymliga enrummare (vi hade två enrummare på åtta pers). Poolområdet var mycket bra, inga problem att få solstolar, nära till stranden, rutschkanor. Maten var ok men inte mer. Vi hade halvpension, det var frukost- och middagsbuffeer. Variationen var väl inte enorm, maten var dåligt kryddad men ändå ok. Vi var två i femtioårsåldern, två i trettioårsåldern, två artonåringar, en femtonåringar och en på ett och ett halvt och alla tyckte att maten var ok.


Det fanns en del attraktioner på stranden av typ vattenscooter, parasail. Priserna var mycket moderata, 110 SEK för 15 min vattenscooter till exempel.


Medinan i Sousse var väldigt intressant. Det var Ramadan så vid sextiden fanns massor av muslimer som skulle köpa mat till kvällen när de får äta. Man kunde köpa gethuvuden, hembakta bröd, kryddor i massor... Men som turist måste man ha tålamod med okvädesord, slit i armar, knuffar och risk för stöld. Trots det och att man förmodligen blir lurad på allt man köper så var det väldigt rolig upplevelse.


Vi köpte skinnpuffar, tunisisk HET matkrydda (Harissa) och framför allt vattenpipa (vi hade stor vånda innan vi bestämde oss för vilka vattenpipor som verkligen fungerade och vilka som bara var "for show", men vi testade på balkongen en kväll och det var rätt mysigt, äppelsmak och helt nikotinfritt. Sen spelade vi utslagspoker...


Eftersom vi bara var där en vecka blev det tyvärr inga utflykter men vi kommer nog att åka dit någon fler gång. En tur i Sahara och Kartago vill jag nog uppleva.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards