Guldkorn

Alla inlägg under november 2011

Av Schrink - 7 november 2011 20:44

Ja. Ja jag vet, det är alldeles för tidigt, men så spännande att pröva årgångsblossa. Fjolåret var ju inhen hit och jag var fskeptisk över kaffesmaken. Men jag kan meddela att det är bästa årngsblossan på flera år. Mums.

Av Schrink - 6 november 2011 09:18

Rättsläkaren Ella blir kontaktad av polisen då en gammal kvinna hittats knivmördad i sitt hem. Men Ella börjar vackla i sin bedömning. Samtidigt dras hon in i en till synes mycket större härva med förgreningar både i tid och rum. Hon kan inte längre sköta sitt jobb enbart vid obduktionsbordet.Det här skulle ju kunna vara så bra men det blir aldrig spännande. Ändå är det inte ointressanta personer, bara...grått. Beryg 3/7

Av Schrink - 6 november 2011 09:01

En man som är aktiv i Munskänkarna seda80-talet höll i vinprovningen. Duktig och ändå fötterna på jorden. Dessa drycker testade vi.Rotari Rose 2010. Ska vara typ det mest sålda av det här slaget på systemet, kosyar strax under hundra. Jag är ingen stor anhängare av rose me det var gott (ska tilläggas att jag ätit lite till lunch och var urhungrif, hade dessutom irrat runt i regnet då jag givetvis gick vilse. Drycken ska enligt vår expert vara gott till lätta skaldjur, gräddig ost och som fördrink. Nästa dryck var en av de mest köpta champagnerna i Sverige, Andre Clouet Reserve. Pris omkring 250kr. Den var mycket god, inte för söt, citrus och lite äpple. Vi fick i sammanhanget lära oss att andelen av de olika drucorna spelar stor roll för smaken. Mycket Pinot noir ger mer kraftfull smak, mer chardonnay ger mildare smak. Kan vara bra att veta.Rödvinerna är gamla favoriter för mig, dpck inte årgångarna, men kag har ju varit i Valpolicella.Allegrini Valpolicella superiore, 99 kr. Corvona, Rondinella, Oseteta (tror det hette så, var ÄNNU mer hungrig vid det här laget).Vinet var gott, inte så kraftigt. Säkert perfekt till lite ljusare kött. Amarone Masi Costasera 2007. 2007 var visst ett roppår för just detta vin. Priset 269 är enligt vår man ett fynd. Det var helt ljuvligt, mörkt, fylligt, lång god eftersmak.druvorna Corvina, Rondinella, Molinara. Amarone, som ju görs på torkade druvor, är en stor favorit hemma hos oss. Tycker 269 är i dyraste laget dör en vinflaska men köper nog hem en så maken får chansen att pröva. Tänker mig lite oxfile på planka kanske nån gång när andan faller på. Ett gott råd för den som inte är gjord av pengar.. Ska det bjudas på en dyr dryck, ta den först. Allt smakar bättre och bättre allt eftersom kvällen framskrider.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards