Guldkorn

Alla inlägg under november 2010

Av Schrink - 22 november 2010 16:18

Jag vet ju att jag inte brukar uppskatta amerikanska deckare men sen gör jag försök på försök, nu med denna. Uppläsare är Jakob Eklund och han är ju ok även om det inte är nån av mina favorituppläsare.

Man hittas död i vatten, polis tror det är en vän men det är det inte. Polisen ska precis  gifta sig också. Sammanfattningsvis urtråkig. Lyssnat på två CD-skivor och det får räcka. Gör istället ett försök med Val McDermids Sjöjungfrun sjöng.

Av Schrink - 21 november 2010 22:00

Reine Brynolfsson läser Nirvaraprojektet av Johan Tegenfalk. Det här är del två i Tegenfalks serie om den unga polisen Jonna. Den första boken heter Vredens tid och är också läsvärd.


Här är Leo Bragerman kidnappad, en organisation som ser muslimer som en stor fara vill komma åt drog x. Men Bragerman talar om något mycket mer betydelsefullt, forskning där man funnit människans "själ"...


Boken innehåller både lite romantik, sorgearbete, kidnappnng och ond bråd död i en intessant historia som torde få en fortsättning. Klart läsvärd och betyg 5/7

Av Schrink - 20 november 2010 09:25

Det blev ett italienskt vin (igen). Det ärä härligt mörkrött i färgen, rätt god doft men framför allt god smak, tydlig muscotnöt, choklad, körsbär. Lång eftersmak. Vi åt kyckling, vinet var godare än maten. Det här vinet kan jag verkligen rekommendera. Pris 99kr. Betyg 9/10

Av Schrink - 17 november 2010 21:33

Förstås ...alldeles underbar. Det är en markabel skillnad på de tre huvudrollsinnehavarna från film 6, de känns mer vuxna. Glimtvis lyckas t.o.m Radcliffe göra bra ifrån sig, annars är han ju tyvärr ingen lysande skådis. Men det spelar liksom ingen roll för allt är magiskt i alla fall. Och så bra att de valde att göra två filmer av sista boken (de skulle gjort så med alla för det är så mycket som inte kommit mer, särskilt från bok 5 och 6).


Filmen slutar när Voldemort öppnar Dumbledores grav (alla har väl ändå läst boken så det kan väl inte vara nån större spoiler).


Kommer att bli häftigt i 3D, det ska ju komma till sommaren.

Jag måste nog ge filmen 10/10, det känns så nu i alla fall i ruset av det hela. Och jag kan bara säga till alla er som fnyser åt barnfilm. Det var full salong och det är tveksamt om det var mer än tio under 15 år.

Av Schrink - 15 november 2010 21:18

Jag har äntligen fått igång gamla datorn där jag haft lagrat gamla videofilmer. Bland dessa finns några förtjusande filmer där Simon (Fristad-Simon) sjunger. Det kan bli nåt från årskurs sex och musikfestivalen på Mariebergsskolan.

Av Schrink - 15 november 2010 21:13

Unstoppable bygger på en sann historia. På grund av slarv och olyckliga omständigheter skenar ett tågset med åtta vagnar farligt gods. Det blir heta diskussioner om hur man ska få stopp på tåget som närmar sig den större staden Stanton. I Stanton finns en kurva där tåget inte klarar mer än 25km/timme (dessutom finns där oljecisterner, hur man nu kan placera sådana i potentiella olycksplatser) men tåget skenar i över 100km/timme.


Vissa smårollsinnehavare måste vara hämtade från lokala amatörsällskapet men Denzel är bra och filmen är spännande från början till slut. Betyg 7/10

Av Schrink - 12 november 2010 23:34

Det blev ett Amarone-vin ikväll (vi hade köpt två flaskor med olika Amarone plus två andra italienska vin tidigare i veckan). Vi åt lite ost till, möjligen var osten lite vek till det vinet men "man tager vad man haver sa Kajsa Varg". Vinets doft är härlig, kryddig med mycket körsbär. Smaken är fyllig men aningen "stickig" (väldigt proffsig vin-term), jag tror det beror på att osten inte var så smakrik). Körsbär, choklad och lång eftersmak. God men inte det bästa Amarone jag smakat. Betyg 7/10. Pris 175kr.

Av Schrink - 11 november 2010 23:08

Min son fick biljetterna till förhandsvisningen av Cornelis. Enligt hans uppfattning var det en bra film, intressant och med bra skådespeleri. Hans betyg 7/10.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards