Guldkorn

Alla inlägg under september 2010

Av Schrink - 14 september 2010 18:55

Jag har i alla år verkligen undvikit Jonas Gardell, tyckt direkt illa om hans självutlämnande, möjligen självterapeutiska skämt. Men jag har ändrat mig. Det började nog med Stjärnorna på slottet, jag tyckte fortfarande att han var knepig men jag såg. Sedan kom den där serien i TV som gick i våras (minns inte vad den hette men det var en religiös vinkling), där var han direkt bra. Och nu nästan älskar jag hur han står upp för Mona Sahlin när hon smutskastas i media. Jag tillhör inte de som gillar Mona men hon är nog inte sämre än nån annan av partiledarna (ja, det finns några undantag, personer som verkligen verkar  ha nåt innanför pannbenet--då talar jag främst om Maria Wetterstrand och Gudrun Schyman, fortfarande utan att ha åsikt om själva politiken). Det är ju så sant att tidningarna maler om Monas misstag men fort glömmer karlarnas och VARFÖR nämns Mona och Gudrun vid förnamn men alla män vid efternamn eller hela namnet. Det har jag inte tänkt på förr men så är det ju.


Angående valet så har jag ännu inte bestämt vad jag ska stoppa i riksdagskuvertet. Jag har inte ens valt block. Det är galet svårt och alla partier tycker ju nästan likadant, nån fråga tycker jag som moderaterna, nån som miljöpartiet, nån som vänsterpartiet. Och tom nån som Piratpartiet. Jag är däremot klar med kommun och landsting för det är lättare. Antagligen för att man inte förknippar det med personer utan mer med politiken. Det är lite tragiskt att vi håller på att bli som USA med personval (dessutom i smygform).

Av Schrink - 14 september 2010 12:54

Jag vet inte hur många gånger jag sett och skrattat åt Gwyneth Paltrow i den usla filmen View from the top. En scen är helt obetalbar (det är en ganska lång filmsnutt bifogad, det roliga är under de första två minutrarna, när flygplanet lyfter).

Av Schrink - 14 september 2010 12:41

Jag har läst eller lyssnat på alla Cornwells böcker om Scarpetta. Det är lite "same same" över dom och tyvärr är huvudpersonerna tråkigare nu än i de första böckerna, väldigt karikatyrmässiga. Historien är det väl annars inget fel på, kvinnlig dvärg hittas död, våldsamt mördad. Scarpetta, Benton, Lucy och Morino är alla med, trots det som hände i förra boken (som jag förstås inte avslöjar om nån inte läst den). Uppläsningen drar ner betyget, trist och slätstruktet (var är Ewerlöv????)

Betyg 3/7

Av Schrink - 13 september 2010 19:51

Måndag och man är på banan igen. Men det har varit lite uppförbacke. Lördag skötte vi ettårige barnbarnet (som jag tyvärr inte kan lyfta pga mina ledproblem), vi kom hem igen kl 19, en timme senare gick jag på nattjouren. Somnade halv fyra efter ett antal störningar. Hade ju halvt om halvt lovat yngre dottern att vi skulle åka till Ikea (hon har nyss flyttat och har ingenstans att städa in grejerna). Hon fick köra hela vägen, vi kom dit vid ett på eftermiddagen. På Ikea är det ju som om tiden får vingar, när vi stod vid bilen var klockan kvart i sju!!! Vi som hade tänkt hinna till Bauhaus också. Och hela hemvägen satt jag ihoptryckt i baksätet, resten av bilen var proppfull med paketerade bord, vitrinskåp, mattor och en massa annat. Vi kunde ju inte ens prata eftersom vi satt bakom varandra. Tack och lov (igen) för Iphone, för vi pluggade in den i bilstereon och sjöng oss genom de nära 26 milen hem. Det var rejäl dimma nästan hela vägen och två viltolyckor (antagligen, det låg då två döda djur, rådjur eller liknande) längs vägen. Väl hemma, kl halv elva, urtrött, hade jag flera timmars skrivjobb att fixa innan jag kunde sova. Idag har det varit en vanlig jobbdag men tyvärr har jag pappersjobb även ikväll. Imorgon kväll ska vi sköta barnbarn igen. Men sen hoppas jag få ta det lugnt för min kropp säger stopp. Jag har inte ens läst nåt i helgen (jag såg en del av Kjell Bergqvist-här är ditt liv, det var väl så där men har man sett Stjärnorna på slottet har man ju hört hans historia redan. Oldsberg är verkligen inte mycket att hänga i julgranen, sååå tråkig).

Av Schrink - 10 september 2010 20:59

Vi kände inte för att börja laga mat ikväll så vi utnyttjade en av "2 för 1"-kupongerna vi har och åt på Nannas för första gången. Så extremt prisvärt. Vi betalade 85kr för två personer (med kupong), förrätt (soppa), buffé med sallad, kött, pasta m.m och (enkel) efterrätt (fruktkompott) plus varsin läsk. Det var riktigt gott också. Dit kommer vi att gå igen. Mannen som har restaurangen var trevlig också.


Det ligger bredvid Musikanten i Umeå och nån undrar.

Av Schrink - 10 september 2010 15:26

Jag åkte neråt landet i tisdags kväll. Hamnade i samma kupé som två trevliga damer och vi pratade länge. Igår kväll bar det av norrut igen. En ung dam fanns i hytten och vi hade det lugnt och bra tills en äldre, väldigt högljudd kvinna kom. Tydligen hade hon knackat på dörren och vi hade inte hört och sånt händer ju (konduktören brukar ju komma rätt snabbt för att se på biljetten). Men sen skulle damen inte låta stegen vara uppfälld (hur skulle jag kunna ta mig till toaletten) och så sparkade hon in mina stövlar allra längt in under bottenslafen så jag höll inte på få tag på dom när jag skulle av tåget i morse.


Och nu har jag inte sovit ordentligt på tre nätter. Inatt MÅSTE jag sova bra för jag jourar imorgon natt.

Av Schrink - 7 september 2010 19:49

Jag ska iväg på en kort jobbtripp till Göteborg och min vana trogen väljer jag tåget. Men just nu känns det väl lite uppförsbacke att sitta från nio ikväll till elva imorgon på tåget. Även om jag är väl rustad med böcker, film och musik på Iphone och kakuro. Jag missar ju danska miniserien som går på svt (tack och lov för svt-play).


Små-kidsen är här (föräldrarna är på bio, okänt vilken men jag skulle gissa Salt), min son sköter (men han for ut på ett kort jobb som syrran fixat, han skulle hämta en massa sopsäckar med tomburkar och sen får han all pant. Ganska bra deal faktiskt).


Och utanför vårt vardagsrumsfönster har de öppnat en del av den nya vägen och det känns bra att byggnationerna går framåt. För vi är så trötta på dammet och oljudet och skakningarna).

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards