Guldkorn

Alla inlägg under september 2010

Av Schrink - 23 september 2010 19:40

Jag har varit så otroligt trött denna eftermiddag så jag har inte kunnat koncentrera mig alls. Satt i möte och så ska man försöka fokusera och snabbläsa dokument som skickas runt. Och helst ha lite åsikter också. Så svårt när man tappar fokus efter tre ord ungefär. Det brukar ju bli bättre när man vant sig vid mörkret men just nu känner jag för att gå i ide ett tag.

Av Schrink - 22 september 2010 22:43

Vi har sett tre avsnitt av Mordkommissionen ikväll. Totalt är det nog 30 avsnitt sedan jag köpte serien på Tradera. Man kan mer och mer uttryck (vi såg ju hela första säsongen av Livvakterna också strax innan vi köpte Mordkommissionen). Två DVD-skivor kvar, troligen sex avsnitt. Och vi bara älskar Ingrid, Fischer, IP m.fl Jag fick idag ett sms från CDON att paketet med Brottet är på väg. Så tur för det är verkligen inte mycket bra att se på TV. Och jag är urless på politiken.

Av Schrink - 22 september 2010 17:01

Nu har jag suttit och lyssnat väldigt kort (tyvärr mer reklam än musik eftersom tv4 har så gräsligt mycket reklam på sin sajt) och det är mycket svårare än ifjol att hitta tio finalister (ifjol hittade jag 7, bla ettan, tvåan och fyran). Jag har tio möjliga, men det är så mycket fler tjejer som är bra i år och jag gissar att det ska vara fem av varje sort till slut. Men efter en första lyssning är det här de jag direkt skulle välja:

Mikaela Osberg

Theres Lundberg

Malin Brännlund

Sassa Bodensjö


Dessa känns också ganska klara för mig:

David Martell

Alice... minns inte efternamnet

johan hedström


Och så eventuellt (kan ju vara helt fel namn också):

Chima okpe (grym, men möjligen för musikaliskt smal)

Bes Arwut Bakthai (om de ska ha med nån boyband-röst)

Elin Blom





Av Schrink - 21 september 2010 16:16

Pale Olofsson läser denna bok, 9 cd-skivor. En man hittas mördad, man hittar Rohypnol bland hans saker och tänker sig att han kan ha använt dessa för att våldta unga damer. Men så upptäcker man att det finns flera Rohypnol i den döde. Elinborg har flera olika spår och dofter blir en viktig faktor för att få fram det verkliga händelseförloppet.

Det här är inte nån av Indridasons bästa men är helt ok. Erlendur är borta på semester och man saknar honom för hans historia har varit en krydda i de tidigare böckerna. Vi får hoppas att Indridason låter honom komma tillbaka i nästa bok (han är omnämnd, en lös tråd i slutet av boken bl.a) Betyg 4/7

Av Schrink - 20 september 2010 20:54

Livet är fyllt med stora och små val. Jag har ett ganska delikat sådant, kanske i skymundan av det stora valet som avgjordes igår. Jag har nämligen flera bra (tror jag) böcker och skulle nog kunna stänga in mig en vecka. Jag håller på med Indridasons Mörka strömmar men har nu också Öhrlunds Ares tecken och om den sistnämnda är i samma nivå som de senaste tre Öhrlund som jag läst då är det nog en av höstens större upplevelser. Jag har dessutom Anne Holts senaste, Gissys Vit sorg och Stephen Hawkings The grand design. Vem hinner jobba då??


Men jag är ledig imorgon så då hinner jag nog lyssna ut Indridason, jag ska nämligen städa. Nu ska vi fortsätta med Rejseholdet (det låter så trevligt på danska). Har köpt båda säsongerna av Brottet också så vi ska se danska serier ända till jul.

Av Schrink - 19 september 2010 19:52

Nu är det bekräftat, ingen i vår familj (jag, min man, mina tre barn) har röstat på samma parti. Jag tycker det är rätt bra att ungarna (de är ju inte ungar längre men) tar egen ställning och kul att höra artonåringarna, som finns hos oss i tvåsiffriga antal hela tiden, faktiskt diskuterar politik.

Av Schrink - 19 september 2010 19:47

Jag påbörjade den här boken för två veckor sedan men den har blivit liggande, inte för att den var dålig utan för att jag lyssnat på talböcker. Den här har jag nu läst ut, den måste lämnas tillbaka på biblioteket i morgon.

Det här är en riktigt rar historia om Erna, en 34-årig kvinna med konstig huvudform som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar. Fadern Ernst är en elaking. Erna ropar in några böcker på auktion och hittar gamla kärleksbrev. Keramikern  Börje från Stockholm får också tag på kärleksbrev från samma korrespondenter. Och de lär känna varandra...

Som sagt riktigt rar historia, Brunk H har gjort flera såna här charmiga böcker, t ex Sirila Gentlemän sökes. Stenhimlen får 5/7.

Av Schrink - 19 september 2010 18:29

Jag har äntligen påbörjat Indridasons senaste bok Mörka strömmar. En död man förbryllar Elinborg mfl, inte minst då man hittat "våldtäktsdroger" i hans ficka.


Jag har aldrig blivit besviken på Indridasons böcker, återkommer med lite betyg så småningom (sannolikt efter tisdagen).

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards