Guldkorn

Alla inlägg under augusti 2010

Av Schrink - 14 augusti 2010 18:26

Bok: En Brunetti-deckare där en gammal dam blir ihjälslagen. Damen anses av de flesta (kanske tom alla) som riktigt elak, hon har till exempel stört alla grannars nattsömn genom extremhögt ljud på TVn. Den självklara mördaren hittar man snabbt men hon verkar inte så självklar vid närmare granskning.

En sån där mys-pys-deckar-serie, lite mer tempo än Homan-deckarna men annars ungefär samma typ av berättelser. Betyg 4/7 (blir det inte alltid medelbetyg på såna här historier???)

Av Schrink - 12 augusti 2010 10:10

Vi kom hem från Turkiet för en vecka sedan. De första dagarna njöt vi nästan av att det inte var så varmt och soligt. Men nu börjar det kännas som om hösten är här. Det är visserligen rätt varmt på nätterna men inget uteväder alls dagtid. Min son har gjort en stor målning som ska lackas och sedan sättas upp på väggen, men jag har inte vågat lacka den än för det verkar hänga regn över oss hela tiden. Nu har den målningen blåst omkull också (eller tippat pga vibrationer från vägarbetet) så han måste fixa en skada. Jag ser ju jättemycket fram emot att få upp tavlan, blå himmel och fantasiblommor, det kommer att se trevligt ut och man blir ju alltid glad av en blå himmel.


Rondellbygget fortskrider och vi är så spända på att se hur slutresultatet ska bli. Enligt rykten (det går många sådana på vårt bostadsområde) ska bullerplanken upp om en dryg vecka. Har svårt att tro det när jag ser vad de håller på med nu men vi får väl se.

Av Schrink - 11 augusti 2010 16:36

Jag har försökt börja lyssna på Ormens tecken av Raymond Khoury och på Pesten av Albert Camus, båda gav ett urtråkigt intryck liksom Smaken av Muriel Barbery och Absint av Niklas Rådström. Har nån läst dessa böcker? Är nån läsvärd? Kommer historien igång efter någon timmes lyssning (alt några kapitel av segt tuggummi)???

Tills vidare får jag nöja mig med några "vanliga" böcker men då får jag ju ingenting gjort härhemma. Ingen ska då komma och säga att det är lugnt och skönt att ha semester med såna kniviga frågor att ta ställning till.


Dessutom har frysboxen lagt av och vi vet inte hur vi ska bli av med det extremt illaluktande köttet (nog är det väl typiskt, vi hade åtta!!! oxfiléer i boxen. Men självrisken är ju 1500 spänn och vi kanske får ut 4-500 och då ska man bråka med ett försäkringsbolag som säkert misstror uppgifterna. Så vi har bestämt oss för att strunta i det, det är inte värt allt tjafs.


En liten ljusglimt --- det är Livvakterna på tv ikväll.

Av Schrink - 11 augusti 2010 16:33

Jag trodde jag läst alla Björn Hellbergs böcker men hittade Dödslängtan på biblioteket förra veckan.

En ung man omkommer i en bilolycka med lite speciella omständigheter. Sedan hittas två personer mördade, ungefär samtidigt och till synes utan kopplingar till varandra. Och Sten Wall har haft vad som kan ha varit en lindrig hjärtinfarkt men vägrar bli sjukskriven.

En ordinär Hellberg-bok, inte nån av hans bästa men ok. 4/7

Av Schrink - 9 augusti 2010 23:20

Talbok. En mor och hennes barn blir kidnappade i Iran, en man dör och någon har dokument som bevisar hur Iran gör vapenaffärer med västvärlden. Den här boken blir aldrig spännande. Ja det är väl intressant det här med vapenaffärerna men själva intrigen faller liksom platt till marken. Det kanske inte är  meningen att vara en spänningsbok men för mig blir det rätt tråkigt. Uppläsningen är inte briljant heller. Betyg 3/7

Av Schrink - 7 augusti 2010 22:55

Vi hade väntat länge på Leonardo diCaprios senaste film. Nu har vi sett den. En ganska avancerad historia, man får inte tappa fokus och det händer saker hela tiden. En dröm i en dröm i en dröm. För att plantera en idé.  Storartade skådespelarinsatser av Leo (förstås, han är den bästa av de bästa), Berenger, Page, Cotillard mfl. Det här är en film man ska se på bio för det är en grandios film. Jag kommer nog att se den igen, det finns lite frågor jag inte kan komma på svaren på än. Betyg 9/10. Nu kommer en del sevärda filmer i höst men jag ser ju främst fram emot Deathly hollow som kommer i november. Hoppas få se Toy Story med Naima också.

Av Schrink - 5 augusti 2010 18:35

Som av en slump råkade jag på denna talbok. Francy är mor till två barn och därtill maffiaboss med hårda nypor. Hon gör kom-i-håg-listor av typen "köpa blöjor, kolla om ecstacy fortfarande är gångbart, hämta kappan på kemtvätt..." och skonar ingen som sviker henne. Sedan kommer en man som försöker ta upp kampen med henne. En annorlunda spänningsfylld bok som är väl värd att läsas. Betyg 5/7

Av Schrink - 4 augusti 2010 21:15

Vi bodde på hotell Villa sunflower 1 i Alanya. Ett för pengarna mycket fräscht (och rent, inga kryp och rejäl städning dagligen inkl disk) hotell. Men betjäningen var så patetiskt dålig att vi till slut bara skrattade åt det. Vi som hade halvpension behandlades som andra klassens gäster och fick vissa dagar inte äta utomhus trots att det var 35grader och ingen aircon inne. Sedan fick vi ljummet vatten, vänta på betalningen upp emot 45 min, snorkig uppsyn m.m Vi åt ute några kvällar trots halvpensionen och där var betjäningen en helt annan. Annars var vädret superbt, nästan för varmt men vi hade bra aircon på rummet. Jag hann läsa ett antal böcker och sen köpte vi givetvis varsinn skinnjacka. Vi blev antagligen lurare, det blir man väl jämt men vi spelade då med i spelet med äppelte, dramatik, låtsas bli förolämpad och gå därifrån och vi är ändå ganska nöjda. Och så har jag köpt två riktigt snygga lyktor som jag ska montera in led-belysning i.


Men som vanligt skönt att vara hemma. Brukar ju dröja nån vecka innan man börjar längta till nästa resa.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards