Alla inlägg under januari 2010
Det blev inte Lena PH. Det känns bra att det är nån ny. P K vann Rockbjörnen för bästa nykomling 2003 och har åtminstone några hits bakom sig. Ska bli spännande att se vad hon kan prestera i mello. Gissar att hennes låtar kräver några lyssningar för att sätta sig men såna låtar brukar ju hålla längre.
Ukraina har tydligen valt sångare till ESC, nån musikalsnubbe vid namn Vasiliy Lazarovich. Jag tror inte låttiteln är släppt ännu.
Schweiz sångare heter Michael von der Heide. Il pleut de lór heter låten.
Många länder har börjat ladda upp för de nationella tävlingarna och Sverige brukar ju ofta vara bland de sista som har ett vinnande bidrag. Så jag återkommer när jag vet mer.
...och till helgen börjar uttagningarna i Finland också. På nrk.no kan man just nu höra snuttar av norska bidragen som tävlar just nu. Kan säga att det är inte så man hoppar högt, Norge vill nog inte hålla ESC två år i rad. Men Maria Haukas Storeng sjunger bra och har den enda låten som är nåt i mina öron.
Det är svårare att hitta de bästa ESC-låtarna för jag minns inte hur alla lät när det begav sig (det är ju inte så många av dessa låtar som håller för flera år i ipoden). Har inte tagit med några svenska låtar även om jag nog tycker några platsar här.
Men här är de bästa vinnarna (enkelt):
1.2004 Wild dances
2.2003 Everyway that I can
Och här är övriga som jag minns var bra:
Tell me ISLAND 2000
Je nai que mon ame FRANKRIKE 2001
Il faut du temps FRANKRIKE 2002
Talking to you DANMARK 2005
Twist of love DANMARK 2006
Unsubstantial blues UNGERN 2007
Hold on be strong NORGE 2008
Divine FRANKRIKE 2008
Till skillnad från de listningar jag sett (vanliga mello-sajter) tycker jag inte alls om Molitva. Jag minns att jag och min dotter satt på läktaren i Helsingfors och nästan grät, både ettan (Molitva) och tvåan (Ukraina) var verkligen inte det vi hoppats på.
Det finns diverse listor med bästa melodifestivallåtar (och ESC, återkommer med detta senare) och ingen lista är väl den andra lik. Jag har kollat igenom 2000-talets mellotävlingar och kan konstatera, så här i efterhand, att 2008 nog var bästa året (även om just den låten som vann var rätt usel).
Bästa vinnarna:
1.När vindarna viskar mitt namn 2000
2.Evighet 2006
3.Worrying kind 2007
Bästa finaliserna (ingen rangordning):
Genom eld och vatten 2004
Håll om mig 2005
The name of love 2006
Sing for me 2006
A little bit of love 2007
Just a minute 2008
Empty room 2008
Lay your love on me 2008
I lågornas sken 2008
That is where I´ll go 2008
Bästa utslagna:
Med hjärtats egna ord 2005
Mi amor (Gregor) 2006
Du behöver aldrig mer vara rädd 2008
When you need me 2008
Det är Inför melodifestivalen på tv i morgon. Jag skulle gissa att vi då äntligen får veta vem som blir årets sista joker, om det blir Lena Ph som ryktet säger eller om de har lyckats få med nån riktigt stor artist (ja, ja nog är väl Lena Ph rätt stor med svenska mått mätt men ändå inget som sticker ut). Deltagarna ska i alla fall resenteras och en del har då jag inte hört så mycket om innan så det blir väl kul.
Det är många, många år sen pappa dog. Han var 53 år, dog av hjärtinfarkt. Han älskade idrott. Sista året klarade han inte av att se på spännande idrott för då fick han kärlkramp. Ikväll när det var sprinttävlingar i Prag tänkte jag på honom. För det var så spännnande att man nästan inte kunde titta.
Den här veckan är proppad med skidtävlingar, sån tur att jag är ledig (förutom fredag natt). Åker till Sundsvall över dagen på onsdag bara för att shoppa på IKEA.
För övrigt har jag påbörjat två böcker, en vanlig bok (Spiggen av Erik THulin) och en talbok (Gåtan av Marianne Fredriksson). Återkommer som vanligt när jag har en åsikt om detta.
Så här strax efter nyår, nytt decennium och allt, listas alltmöjligt, bästa filmer, bästa låtar, bästa böcker. Varför är det aldrig så att det som är populärt bland vanligt folk, "kioskvältare", som kommer på dessa listor. Möjligen med undantag för Sagan om Ringen-trilogin men de böckerna är så kult att det väl är acceptabelt även för recensenter att tycka om filmerna. Men andra filmer som dragit in mega-mycket pengar, Avatar, Harry Potter, Dark knight, Pirates-filmerna, lyser med sin frånvaro. Trots att åtminstone Dark Knight och Avatar har väldigt höga rankingar på imdb. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, det måste vara svartvit film med handkamera för att räknas!
Ännu mer påtagligt är väl detta fenomen inom bokvärlden där aldrig en bok som nått särskilt bred publik rosas bland proffsfolket. Man ska läsa in en massa psykologi mellan raderna på Camus m.fl och låta sig förtrollas av språkformuleringarna hos Ranelid. Jag kan nog så mycket psykologi som dessa recensenter och jag tror mig behärska svenska språket rätt bra men jag bara avskyr överpretentiösa värderingar (av samma typ som det som gör att så många fascineras av Ingmar Bergsmans dystra, överdramatiska skildringar. Det är helt enkelt inte rumsrent att inte gilla detta.)
Värst vad jag tog i där. Själv hävdar jag att livet ska njutas, film och böcker ska underhålla. Avatar är ögongodis och en intressant historia, och man kan sova gott på natten även om man sett filmen. Boken Tre sekunder är spännande från första till sista sidan, författarna tar till och med upp olika samhällsämnen i sina deckare. Men det är inte ångestskapande på nåt sätt.
Äh, nu ska jag sova.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | |||||||
4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 | |||
|