Guldkorn

Alla inlägg den 5 april 2009

Av Schrink - 5 april 2009 21:10

Fristad vann länsfinalen i Musik direkt, en tävling som avgjordes på Norrlandsoperan denna helg. Nu väntar final i Uppsala i maj. Enormt roligt. Snart är det också dags för nästa nivå i Rockkarusellen.


Du kan lyssna på Fristad på www.fristadmusic.com eller på VK nöje (där ligger nog filmen bara ute några dagar)

Av Schrink - 5 april 2009 08:21

Eftersom vädret var ganska bra (det regnade lite en dag), passade vi på att promenera så snart tillfälle gavs (vi hade ju också våra stegräknare med och tävlingen fortgår ju även om vi är i Florens). Cathedrale Santa Maria del Fiore passerade vi många gånger liksom Basilikan. Vi promenerade också över Ponte Vecchi, världens kanske vackraste bro. På bron finns i stort sett bara guldsmedsaffärer och miljön har bevarats på ett fint sätt (till skillnad från ex Rialtobron i Venedig där turistkommersen tagit över och gjort bron tråkig).

Av Schrink - 5 april 2009 08:12

Vi har ätit mycket och god mat. Till och med  kongressluncharna var goda med italiensk skinka och salami. Till middagarna var det mer eller mindre över lag goda viner. Ett av vinerna (f ö ett av de godaste jag någonsin smakat) försökte jag hitta i affärerna men det gick ju förstås inte. Eclissi Toscana 2001.


Kongressmiddagen avnjöts i Palazzo Corsini, ett slott som en gång i tiden bebotts av någon di Medici. Det var tjusiga takmålningar och mycket högt i tak. Mingelplocket var gott, bland annat gåslever och ostar. Välkomstdrinken var champagne med mixade jordgubbar (rekommenderas). Däremot tyckte jag väl inte att själva menyn var nån stor grej. RIsotto med vitt vin (jag lämnade nästan allt av båda delarna), tortellini med rött vin (godare), nötkött (mycket mört och gott) med någon grönkålsvariant och sedan kaka med glass och (alldeles för mycket) chokladsås. Till det sistnämnda var det även ett rätt gott dessertvin (som jag inte heller drack upp allt av. Med så många glas gäller det att vara måttfull i såna här sammanhang för jag tål inte så mycket).

Av Schrink - 5 april 2009 08:05

Kongressen var mycket större än jag väntat mig. Det gick olika program på 6-8 salar samtidigt och dessutom var det ju posters och företagsevenemang som pågick konstant. När det gäller det sistnämnda utnyttjade vi bara en (men desto mer). Lilly bjöd på riktigt gott kaffe i valfria varianter och kaffe är ett måste inför varje föreläsning.


Så mycket stora nyheter fick vi oss väl inte till livs, men ofta är det bra att höra att de främsta forskarna inte heller är eniga (när vi på golvet aldrig riktigt är överens). En intressant sak var diskussion kring vilka nya kriterier som ska ingå i den (sedan länge omtalade men inte alls färdiga) diagnosboken.

Av Schrink - 5 april 2009 08:00

Jag är nu hemma från resan till Florens. Det har varit en intressant, om än väldigt jobbig, resa. Mycket jobb, mycket promenader och mycket kvällsevenemang. Dock ganska lite shopping vilket ju är bra för kassan.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards