Guldkorn

Alla inlägg under augusti 2008

Av Schrink - 20 augusti 2008 17:14

Danska författare:
Leif Davidsen är född 50, journalist. Han har haft nån journalistisk koppling till Ryssland vilket ju märks i titlarna. Vet inte så mycket mer om honom men han har släppt flera böcker på svenska:

Den ryska sångerskan

Den troskyldige ryssen

Paparazzons heder

Den lejde mördaren

De goda systrarna

Dostojevskijs sista resa

Fienden i spegeln

Den okända hustrun

(jag har inte läst alla men paparazzons heder är värd några timmar)


Gretelise Holm är också journalist, född på 40talet. Hon har släppt fyra deckare på svenska om Karin Sommer:

Paranoia, Ömorden, Krigsbarn och Ministermordet.

(Har läst alla, inga fullpoängare men håller en jämn och hygglig kvalitet)

Av Schrink - 20 augusti 2008 17:02

Yrsa Sigurdadottir är en isländsk deckarförfattare. Vad jag vet har hon släppt två (riktigt bra) deckare på svenska, Det tredje tecknet och Den som gräver en grav. I dagarna kommer nästa bok, Aska, ut. De två första hade en liten liten parapsykologisk touch.


Arnaldur Indridason är nog en mer känd islänning. Han är journalist och filmkritiker och har skrivit deckare sedan cirka tio år tillbaka. Erlendur är en av poliserna och han har problem med sin drogmissbrukande dotter Eva Lind. Detta får man så där lite lagom följa utvecklingen av i böckerna där även poliskollegorna Elinborg och Sigurdur finns med. Indridason har vunnit flera deckarpriser. Översatta böcker är Glasbruket, Kvinna i grönt, Änglarösten, Mannen i sjön och Vinterstaden.

Av Schrink - 20 augusti 2008 16:49

Lite om en av Nordens allra bästa deckarförfattare:

Nesbö är norsk och född på 60talet. Han har ett förflutet som musiker i en popgrupp "Di derre". Deckarseriens huvudperson är Harry Hole, en ganska desillusionerad polis som inte bara har haft tur i livet. Han är periodare och har varit nära att förlora jobbet vid flera tillfällen.

I serien finns:

  • Fladdermusmannen 2000
  • Kackerlackorna 2007
  • Rödhake 2002
  • Smärtans hus 2004
  • Djävulsstjärnan 2004
  • Frälsaren 2006
  • Snömannen 2008
Av Schrink - 20 augusti 2008 15:53

Hade tänkt tvätta efter jobbet men är förstås fast framför TVn och OS. Ser främst fram emot 200 m. Men slägga för damer blev en ganska bra tävling också. Kul att svenskan gick till semi i höga hopp (hade inte hört talas om henne förrän OS måste jag erkänna).

Av Schrink - 20 augusti 2008 07:17

Nu regnar det dagligen, det är så grått så man måste ha lampan på mitt på dagen. Och inget kommer antagligen att lysa upp från Peking. Ja det skulle vara att njuta av Bolt. Hoppas han krassar Johnsons världsrekord (för även om han är dopad så är sannolikheten ju lika stor att Johnson var det).


Inga ljus i mörkret? Jodå, sex arbetsdagar till semester. Har så smått börjat se över vad jag ska ha med. Är lite sugen på en ny kamera, den jag har är så tung när man rusar runt i städer (får ont i nacken för ingenting). Casios små väger just över ett hekto, det borde t o m jag orka utan smärta.

Av Schrink - 19 augusti 2008 19:30

Kollade lite statistik. Förutom 1896 o 1904 är det här det sämsta OS Sverige gjort. ÄVen om det mot förmodan blir nån mer medalj hjälper det inte. Och så hemskt många unga löften har vi ju inte sett i OS, det är nån skytt o kanske nån mer. Synd om Holm, fyra igen måste kännas pyrt. Men ett stort grattis till Wissman, han gjorde det bra. Final på 400m går inte av för hackor.

Av Schrink - 18 augusti 2008 21:22

Det har regnat hela dagen. Och inte hade jag nåt paraply när jag skulle in från bilen till jobbet (parkeringen är typ en kilometer bort). Sen gick jag och såg Mamma Mia igen, nu tillsammans med ena dottern som inte sett den. Hon tyckte nog som jag om Meryl Streeps insatser (vi tycker ofta lika om film). Jag måste IGEN ta upp om hur grymt bra Julie Walters är i den filmen (och många andra filmer där hon är med).


Otroligt förresten att det nästan är fulla salonger fortfarande, och en måndag dessutom.

Av Schrink - 18 augusti 2008 12:22

Idag börjar sonen gymnasiet. Han är inte alls peppad, har ångrat linjeval och det gick inte att ändra på. Så nu går jag med en klump i magen att det ska gå åt skogen, att han inte ska orka och bara ge upp. Men det kan ju gå hur smärtfritt som helst, bara jag som är en typisk hönsmorsa som ser potentiella problem i allt. Vi får väl se... 

Presentation

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards